Norsk storinvestor gør tankkøb klar til scrubbere

Flere af de nye supertankere i Hunter Group vil få scrubbere installeret, når de bliver leveret til den norske storinvestor Arne Fredly. Det er den rigtige vej at gå, mener analysehuset Clarksons Platou.
VLCC-skib fra BW Grouip. | Foto: BW Group
VLCC-skib fra BW Grouip. | Foto: BW Group

Det kan give mening at se nærmere på scrubbere,som løsning på de globale svovlregler, mener Clarksons Platou, der i en ny analyse har fokuseret på en særlig case.

Den norske storinvestor Arne Fredly investerede for nylig i nybygningskontrakter på syv VLCC'ere, heraf tre optioner, som på sigt vil blive en del af selskabet Hunter og dermed det andet børsnoterede VLCC-rederi i Oslo ud over Frontline.

De fire første skibe til en samlet pris på vil have scrubbere installeret ombord, når de bliver leveret fra det sydkoreanske værft DSME i slutningen af 2019. Hver scrubber koster 2,7 mio. dollars per skib, og skibene har en samlet kontraktværdi på 341 mio. dollars.

Netop spørgsmålet om, hvorvidt scrubbere er valget eller ej for at leve op til de globale svovlkrav fra 2020, er gang på gang blevet stillet i industrien.

Indtil videre har omkring 500 skibe på verdensplan installeret systemerne, der kan rense røgen og dermed mængden af svovl, som skibene udleder. Med en scrubber må skibe efter 2020 fortsat sejle på det mere tunge og billigere brændstof med et svovlindhold over 0,5 pct. Og ifølge Clarksons Platou gør Hunter Group det rigtige:

"(...) ved at tage levering af VLCC'ere med scrubbere lige før implementeringen af ny regulering giver det en betydelig fordel omkostningsmæssigt sammenlignet med gennemsnitlige skibe i dag," skriver analysehuset, der har talt med Arne Fredly om investeringscasen.

Ifølge den norske forretningsmand betyder scrubberne, at selskabet får en fordel på brændstofprisen på op mod 28.000 dollars om dagen sammenlignet med en gennemsnitlig VLCC'ere fra 2008. Altså hvis forskellen på det tunge brændstof og marinegasolie forbliver på 300 dollars per ton. Forretningscasen handlede både om forbruget af brændstof for de ældre og nye skibe og andre faktorer.

Clarksons Platou betegner Hunter som en interessant VLCC-spiller.

"Det øgede fokus på scrubbere og ændringer af brændstofpriserne med IMO's 2020-regler tilføjer en ekstra fortælling, som mange investorer formentlig ser positivt på," skriver analysehuset.

Selv var Arne Fredly godt tilfreds med investeringen i de nye skibe, fortalte han til den norske Finansavisen.

"Jeg havde egentlig tænkt at eje skibene privat sammen med en del medinvestorer, men jeg vil hellere give det til Hunter som en gave. Hvis ikke aktionærerne vil tage imod, og det bliver stemt ned på generalforsamlingen, tager jeg dem gerne selv."

Norsk storinvestor i handel med syv supertankere 

JP Morgan: Ophugning af supertankskibe tager til 

Frontlines CEO: Ophugning kan skabe nulvækst i VLCC-flåden i år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også