Særligt ét rederi sidder på skibene efter Hanjin
![Foto: Hanjin](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4711799.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Hanjin-Valencia--284000-TEU-Class-29_big.jpg)
Det har taget godt og vel et år for markedet at opsluge den tonnage, som koreanske Hanjin efterlod sig med konkursen tilbage i august måned sidste år.
Især ét har sat sig på størstedelen, viser en analyse fra Alphaliner.
Maersk Line har i alt taget 26 af Hanjins gamle skibe på charter og samtidig fået to skibe tilbage fra Hanjin, som var på charter til det koreanske rederi. En kapacitet på i alt 199.700 teu eller godt 31 pct. af den kapacitet, som Hanjin kontrollerede.
Hos Maersk forklarer man til ShippingWatch, at hovedparten af de chartrede skibe fra Hanjin er gået til at servicere den aftale, man indgik med HMM i 2M-samarbejdet med MSC, og til at kunne håndtere de ekstra voluminer, der er kommet ind fra HMM.
Også MSC har taget en række skibe fra koreanerne, i alt 12 skibe, mens Hapag-Lloyd har nappet seks, fremgår det af analysen. Andre har valgt at købe skibe, herunder det nyetablerede koreanske SM Line, der opstod med skibe købt fra Hanjins konkursbo. I alt har containerrederiet købt 11 skibe i størrelsen fra 6.600 til 8.600 teu. Bare seks skibe kontrolleret af Hanjin er blevet skrottet.
Kilde: Alphaliner
Hvor containerrederne efter Hanjins konkurs syntes at holde igen og bevare disciplinen, er billedet nu et andet. Markedet er trådt ind i en ny æra efter Hanjin, noterer Alphaliner.
Pres på raterne
Siden april er antallet af ledige skibe faldet markant, mens leveringerne af de nye ultrastore skibe på op mod 21.000 teu er fortsat.
Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage
"En stærk efterspørgsel på last har holdt udnyttelsen af flåden på over 90 pct. på de fleste headhaul-ruter i år, mens starten på vintersæsonen fra oktober ventes at lægge pres på fragtraterne," skriver Alphaliner og fortsætter:
"Den våbenhvile, som rederne i stor stil har indgået siden Hanjins pludselige exit for et år siden, ser nu ud til at smuldre. Faldet i raterne lige inden den kinesiske feriesæson i oktober peger på yderligere ustabilitet i raterne, da rederne fortsætter med at kæmpe om markedsandelene."
Hanjin var rederiet der var for stort til at krakke
Relaterede artikler
Hanjin var rederiet der var for stort til at krakke
For abonnenter
Nyt koreansk container-rederi på tærsklen til top 20
For abonnenter
Se tidslinjen for Hanjin Shippings kollaps
For abonnenter