ShippingWatch

Maersk Line mangler ni godkendelser til Hamburg Süd-køb

Der mangler stadig grønt lys fra en række lande verden over, før Maersk Line kan regne købet af Hamburg Süd for helt i hus, siger CEO Søren Skou i forbindelse med kvartalsregnskabet.

Foto: Maersk Line

Der er stadig et stykke vej, før Maersk Lines køb af tyske Hamburg Süd er endeligt i hus. En række lande mangler fortsat at give grønt lys, fortæller topchef Søren Skou oven på A.P. Møller-Mærsks regnskab for andet kvartal.

Rederiet annoncerede i første omgang købet af den tyske rival i december 2016. Købsprisen er på 4 mia. dollars, og for den pris kan Maersk Line, branchens største spiller, indlemme verdens pt. niendestørste containerrederi i flåden.

Hidtil har planen været at lukke aftalen i fjerde kvartal i år, og det er stadig udsigten, siger Søren Skou. Men ni lande mangler stadig at stemple papirerne.

"12 lande har godkendt ud af i alt 23, og de store manglende er Kina, Korea, Brasilien, Chile og Sydafrika," fortæller Søren Skou på en telekonference.

Når Hamburg Süd bliver integreret i Maersk Line, forudses der 350 til 400 mio. dollars i årlige besparelser fra synergieffekter på driften med start i 2019.

De penge skal findes ved at optimere rederiernes samlede rutenetværk samt via bedre udnyttelse af havnekapaciteten i de Maersk-ejede havne i divisionen APM Terminals.

A.P. Møller-Mærsk har lovet at offentliggøre flere detaljer om integrationen af opkøbet, når handlen gennemføres endeligt.

Maersk Line missede væksten på containermarkedet

Maersk Lines køb af Hamburg Süd mangler én vigtig godkendelse

Maersk Line betaler 3,7 mia euro for Hamburg Süd

Forsiden lige nu

Gary Vogel har ændret kursen i Eagle Bulk

Eagle Bulk Shipping er gået fra at være en tonnageudbyder til at være et reelt rederi under ledelse af Gary Vogel, der kom til fra Clipper for to et halvt år siden. Første del af forvandlingen er tæt på at være i mål, siger han til ShippingWatch.

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere