Hyundai Merchant har skåret ned efter 2M-aftale
Det sydkoreanske containerrederi Hyundai Merchant Marine har skåret kraftigt ned på den kapacitet, som selskabet selv råder over.
Alphaliner skriver, at rederiet har nedbragt sin egenopererede kapacitet med 28 pct. fra april til juni. Faldet skyldes, at HMM har overdraget flere af sine største skibe til de to medlemmer i 2M-alliancen, Maersk Line og MSC, som man har indgået en aftale med.
Specifikt drejer det sig om tre skibe på cirka 13.000 teu og seks skibe på 10.000 teu, som er udlejet til 2M-rederierne. Derudover har HMM chartret tre skibe ud til Zim og Hamburg Süd.
Ifølge Alphaliner er nedskæringen et udtryk for, at HMM nu har trukket sig som operatør på ruterne på Asien-Europa og Asien-Nordamerika efter aftalen med 2M. I stedet fokuserer rederiet på Fjernøsten-Mellemøsten og ruterne på det indiske subkontinent.
Det er samtidig planen at vokse på de asiatiske ruter, hvor HMM indgår i den nye lokale alliance HMM+K2.
Hyundai Merchant Marine balancerede sidste år på randen af konkurs, men blev reddet af staten i Sydkorea. Siden da har rederiet været igennem en større spareøvelse.
HMM mindsker underskud i første kvartal
Hyundai satser asiatisk efter kikset 2M-samarbejde
Maersk efter Hyundai-kritik: Vi er glade for samarbejdet
Relaterede artikler
Maersk efter Hyundai-kritik: Vi er glade for samarbejdet
For abonnenter
Hyundai satser asiatisk efter kikset 2M-samarbejde
For abonnenter