ShippingWatch

Hyundai Merchant har skåret ned efter 2M-aftale

Hyundai Merchant Marine har nedbragt sin kapacitet med 28 pct. fra april til juni, skriver Alphaliner. Blandt andet har HMM udlejet flere skibe til de to medlemmer af 2M-alliancen, Maersk Line og MSC.

Hyundai Merchant Marine
Foto: Hyundai Merchant Marine

Det sydkoreanske containerrederi Hyundai Merchant Marine har skåret kraftigt ned på den kapacitet, som selskabet selv råder over.

Alphaliner skriver, at rederiet har nedbragt sin egenopererede kapacitet med 28 pct. fra april til juni. Faldet skyldes, at HMM har overdraget flere af sine største skibe til de to medlemmer i 2M-alliancen, Maersk Line og MSC, som man har indgået en aftale med.

Specifikt drejer det sig om tre skibe på cirka 13.000 teu og seks skibe på 10.000 teu, som er udlejet til 2M-rederierne. Derudover har HMM chartret tre skibe ud til Zim og Hamburg Süd.

Ifølge Alphaliner er nedskæringen et udtryk for, at HMM nu har trukket sig som operatør på ruterne på Asien-Europa og Asien-Nordamerika efter aftalen med 2M. I stedet fokuserer rederiet på Fjernøsten-Mellemøsten og ruterne på det indiske subkontinent.

Det er samtidig planen at vokse på de asiatiske ruter, hvor HMM indgår i den nye lokale alliance HMM+K2.

Hyundai Merchant Marine balancerede sidste år på randen af konkurs, men blev reddet af staten i Sydkorea. Siden da har rederiet været igennem en større spareøvelse.

HMM mindsker underskud i første kvartal

Hyundai satser asiatisk efter kikset 2M-samarbejde

Maersk efter Hyundai-kritik: Vi er glade for samarbejdet

 

Forsiden lige nu

Siem Offshore nedtoner håb om bedre marked i 2018

Det norske offshorerederi Siem Offshore fik et større underskud i 2017 end året forinden med et tab på 185 mio. dollars efter stor nedskrivning på skibe. Lave rater vil fortsætte ind i 2018, lyder forventningen.

Brian Mikkelsen rejser hård kritik af Sydkoreas maritime statsstøtte

Den planlagte og omfattende sydkoreanske statsstøtte til værfter og rederier er et problem, mener erhvervsminister Brian Mikkelsen (K). "Det tipper balancen på markedet. Derfor skubber vi på i OECD for at gennemgå statsstøtten til skibsværfter," siger han til ShippingWatch under sit besøg i Sydkorea.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere