ShippingWatch

Søfolk varsler strejke mod Eimskip

Eimskip kan blive ramt af en arbejdsnedlæggelse, hvis ikke det lykkedes at lande en aftale med besætningsmedlemmerne inden mandag. Forhandlingerne pågår dog stadig, og det islandske rederi tror stadig på en løsning.

Foto: Casper Dalhoff/Polfoto/Arkiv

Eimskips besætningsmedlemmer har varslet en strejke mod det islandske rederi, da det endnu ikke er lykkedes at lande en aftale mellem parterne.

De seneste måneder har rederiet og søfolkenes fagforening uden held forhandlet om en overenskomst. Derfor vil søfolkene nu gå i strejke fra 16. januar, medmindre det lykkedes at nå en aftale inden da.

Forhandlingerne pågår stadig, og Eimskip tror på, at parterne vil nå frem til en aftale"

Eimskip i en meddelelse
Det oplyser Eimskip i en kortfattet meddelelse, hvor rederiet ikke kommer nærmere ind på, hvorfor parterne fortsat er uenige om vilkårene.

"Forhandlingerne pågår stadig, og Eimskip tror på, at parterne vil nå frem til en aftale," lyder det i meddelelsen.

Det er langt fra første gang, at besætningen og Eimskip støder sammen. I februar 2016 truede søfolkene ligeledes med at strejke. Dengang lykkedes det dog for rederiet at undgå en arbejdsnedlæggelse, da ledelsen indgik en ny aftale med sine ansatte.

Eimskip kontrollerer en samlet flåde på 20 skibe, et miks af containerskibe og specialiserede tørlastskibe.

Halvdelen af omsætning i Eimskip, der er børsnoteret i Reykjavik, kommer fra aktiviteter uden for Island. Selskabets netværk omfatter 56 egne kontorer og Eimskip er gennem samarbejde med andre repræsenteret i 46 lande.

Største aktionær i Eimskip er den amerikanske kapitalfond Yucaipa American Alliance Fund med en aktiepost på cirka 25 pct.

Eimskip opjusterer forventningerne til 2016 efter rekordkvartal

Eimskip åbner opkøbsbølge med hollandsk reefer-speditør

Royal Arctic Lines strategi vil reducere bemanding på skibene

Forsiden lige nu

Søren Skou: Transformationen af Maersk er kompleks

Maersk-gruppens CEO Søren Skou lægger ikke skjul på, at ændringen af Maersk er en stor mundfuld og en kompleks opgave. Han er heller ikke tilfreds med de økonomiske resultater, men lover investorerne, at de kommer.

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere