Kan Maersk Line og Maersk Oil holde skindet på næsen?

Imens flere af Maersks forretningsben forventes at gå tilbage i tredje kvartal, kan Maersk Line og Maersk Oil vise sig at levere en fremgang i konglomeratets regnskab for tredje kvartal, som præsenteres i morgen onsdag, vurderer to analytikere.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

De hårde tider er givetvis varet ved for A.P. Møller-Mærsk i årets tredje kvartal. Det store spørgsmål er, om konglomeratets to største forretningsben har formået at holde skindet på næsen i regnskabet for kvartalet, der samtidig er det sidste, inden den lyseblå traditionskoncern skal til at omdanne hele sin struktur.

"De er meget omkostningsbevidste. Og så har de haft lidt medvind på nogle fundamentale parametre. Men det overordnede billede er stadig, at de arbejder i nogle meget vanskelige miljøer inden for alle forretningsben. Samlet set ser vi på en indtjeningstilbagegang for hele gruppen," siger Morten Imsgard, der er analytiker i Sydbank, til Ritzau Finans.

Så langt lader analytikerkorpset da også til at være enige. Sydbank-analytikeren er dog mere fortrøstningsfuld end sine kolleger, der ifølge en rundspørge foretaget af Ritzau Estimates venter tilbagegang for begge divisioner både på omsætning og driftsresultat. Morten Imsgard ser imidlertid Maersk Line og Maersk Oil som potentielle lyspunkter i regnskabet.

"De kommer til at levere nogle resultater, der er bedre end andet kvartal," forventer Morten Imsgard, der dog påpeger, at det også var et ekstremt skidt kvartal.

Raterne på bunden

Maersk Line nyder ifølge Sydbank-analytikeren godt af en bedring af fragtraterne i forhold til andet kvartal. Det bygger han blandt andet på regnskaberne fra nogle af Maersk Lines japanske konkurrenter. Ser man på SCFI-raterne, der dækker over spotpriserne på containerfragt på bestemte, vigtige ruter, er de i snit steget fra 557 dollars per tyvefodscontainer i andet kvartal til 693,1 dollars i tredje kvartal. Dertil skal ifølge Morten Imsgard lægges, at Maersk Lines resultat vil nyde godt af et meget stramt omkostningsfokus.

"Det gør, at de vil være i stand til at levere en indtjeningsfremgang – også i forhold til tredje kvartal sidste år. Det er dog stadig en lav indtjening, skal man holde sig for øje. Selv om Maersk Line er i bedring, er det ikke kæmpe summer, man kommer til at hive ind," siger Morten Imsgard.

Hos Jyske Bank hersker der ikke samme tro på fremgang.

"Godt nok ser rateindeksene ret stærke ud. Men når vi ser, hvor meget af det, som er trængt igennem i regnskaberne hos kollegerne i branchen, så har de ikke haft særligt meget glæde af den opgang. Hvad forklaringen er, ved jeg ikke. Men fordi rateindeksene har kørt så pænt, ligger vurderingerne efter min mening generelt på et for højt niveau," siger Frans Høyer, analytiker i Jyske Bank, til Ritzau Finans.

Oil kan overraske positivt

Også når det gælder Mærsks andet store forretningsområde, Maersk Oil, er de to analytikere ikke helt enige om, hvordan tredje kvartal er forløbet.

"Maersk Oils benhårde fokus på omkostningsbesparelser kombineret med en knap så underdrejet oliepris i tredje kvartal, betyder, at de vil være i stand til at levere et betydeligt løft i indtjeningen i forholdt til tredje kvartal 2015," mener Morten Imsgard.

Olieprisen er steget fra helt ned mod omkring 35 dollars per tønde Nordsøolie i første kvartal til over 50 dollars tønden i andet og også tredje i kvartal.

Heller ikke Maersk Oil er Frans Høyer dog synderligt optimistisk omkring. Her hæfter han sig ved, at konkurrenten Total Oil har fremlagt et regnskab med en realiseret oliepris, som var ringere, end Jyske Bank havde ventet i sin model – trods løftet i olieprisen.

"Prisen er steget, men også her har konkurrentregnskaber vist sig skuffende. Det, regner jeg også med, er tilfældet for Maersk, vurderer Frans Høyer, der dog omvendt er enig i, at Maersk Oils intensive arbejde med at reducere omkostningerne vil trække op.

Øvrige forretningsben halter

De to analytikere er imidlertid enige om, at Mærsks øvrige forretningsben, herunder Maersk Drilling, Maersk Supply og Maersk Tankers, har haft tilbagegang i kvartalet.

"APM Terminals kommer dog til at vise en lille fremgang drevet af opkøb. Men de underliggende økonomiske tendenser skaber modvind i øjeblikket," fremhæver Morten Imsgard.

For Maersk Drilling ser han stigende kontraktudløb og dårlig kapacitetsudnyttelse tynge indtjeningen.

"Som kvartalerne skrider frem, vil det blive mere og mere udfordrende for Maersk Drilling, og vi vil lige så stille se en forværring af Drillings resultater de kommende kvartaler,2 vurderer Sydbank-analytikeren.

Hos Maersk Supply Services er der ifølge hans skøn kraftig indtjeningstilbagegang primært drevet af et marked, hvor der er overkapacitet og behov for at tilpasse forretningen. Maersk Tankers er ramt af faldende rater.

Regner ikke med nyt om forventninger eller strategi

Når det gælder Maersks forventninger for regnskabsåret 2016, venter hverken Frans Høyer eller Morten Imsgard, at der kommer noget nyt i forbindelse med regnskabet. Begge ser de nuværende forventninger tilstrækkelig brede og rummelige til, at der ikke kan ventes nogen overraskelser på den front.

I september meldte konglomeratet ud, at det fremover deler sig op i to hoveddivisioner - en for transport og logistik, og en for energi – som led i en ny strategi. Først til december vil Maersk løfte sløret for yderligere detaljer, hvorfor de to analytikere heller ikke venter, at der kommer nyt i forbindelse med regnskabet.

Frans Høyer mener dog, at det hårde pres, der ligger på Maersk, gør koncernens strategi-overvejelser mere påtrængende.

"Branchen har været en vækstbranche i 60 år. Sådan er det ikke længere. Nu bliver man ikke bare reddet af, at efterspørgslen vokser, hver gang man foretager en investering. Jeg tror, at de store operatører såsom Maersk har den overvejende interesse, at presset bliver holdt rigtig intensivt i en periode, så der kommer konsolidering, dermed mere disciplin og dermed højere afkast," vurderer Frans Høyer.

Jyske Bank har forud for regnskabet en købsanbefaling og et kursmål på 11000 kr. for Mærsk-aktien, mens Sydbank anbefaler "hold" med et kursmål på 10.390 kr.

Regnskabet ventes offentliggjort onsdag 2. november omkring klokken 8.00.

Fearnleys: Maersk vinder på ratehop i tredje kvartal

Nils Smedegaard: Jeg har fået virkelig, virkelig mange tilbud

Maersk Supply Service sælger to skibe fra

Her er Maersk Lines opskrift på et talent 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også