Containerraterne tager et mindre hop

Rater ud af Shanghai er gennemsnitligt steget med 2,3 pct., viser tal fra rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI). Det er fortsat kollapset i Hanjin, som trækker raterne op.
Foto: Colourbox/Arkiv
Foto: Colourbox/Arkiv
AF RITZAU FINANS

Priserne for at fragte en container rundt i verden er steget en anelse den seneste uge.

De er gennemsnitligt steget med 2,3 pct., viser tal fra rateindekset Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriserne på containerfragt fra Shanghai til en stribe destinationer verden over.

Fragtraterne har i 2016 været meget lave, hvor en kombination af lav efterspørgsel og for mange skibe på havet har presset priserne ned. Markedsforholdene har også været afspejlet i rederiernes regnskaber, der har været præget af lav indtjening eller underskud.

Efter sommerferien har der dog været bedring, idet en betalingsstansning hos det sydkoreanske rederi Hanjin har betydet et lavere udbud på markedet, hvilket set med rederiernes øjne er blevet opfattet positivt og har medført, at priserne er steget siden august.

Analysehuset Alphaliner vurderede tidligere i denne uge, at Mærsks alliance med schweiziske MSC - 2M - bliver vinder af Hanjins forlis, selv om det endnu ikke viser sig i markedsandelene.

Maersk Lines forventninger til 2016 lyder på et lavere resultat end i 2015, hvor rederiet hentede et plus på 1,3 mia. dollar. Efter halvdelen af året viser bundlinjen et underskud på 114 mio. dollar.

Hvordan det er gået i tredje kvartal, får man et indblik i 2. november, hvor selskabet kommer med regnskab.

Drewry: Containermarkedet ramte bunden med Hanjin-kollaps 

Containerrater ud af Shanghai op med 9,8 procent

Rateeffekt af Hanjin-kollaps aftager

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også