Royal Arctic Line klar til at kappe bånd til Danmark

Det bliver formentlig udenlandske besætninger, der erstatter danske, når Royal Arctic Line indleder samarbejde med islandske Eimskip. Og det er langt fra givet, at skibene skal sejle under dansk flag, siger rederiets CEO til ShippingWatch.
Foto: POLFOTO/Ole G. Jensen
Foto: POLFOTO/Ole G. Jensen

Royal Arctic Lines kommende samarbejde med islandske Eimskip på de lange nordatlantiske ruter til og fra Grønland bliver med stor sandsynlighed med fortrinsvis udenlandske søfarende ombord på skibene. Dermed bryder det grønlandske rederi med mange års tradition for danske besætninger ombord og muligvis også skibe under dansk flag. Det sker, når Royal Arctic Line og Eimskip efter planen indsætter tre nybygninger fra 2019.

"Vi lægger de tre skibe ind i et fælles operatørselskab, der får til opgave at gøre det her så billigt som muligt, men selvfølgelig på nogle meget forsvarlige vilkår. I forhold til omkostningerne bliver der formentlig tale om hybridbesætninger af forskellige nationaliteter, og det er langt fra givet, at skibene skal sejle under dansk flag i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS)," siger Verner Hammeken, CEO i Royal Arctic Line, til ShippingWatch:

"Det er klart, at kan vi løse opgaven på tilsvarende vis som i dag, men med lavere omkostninger, er det alt det, vi søger. Det er rigelig dyrt i forvejen."

Danske skibsofficerer frygter tab af job i Royal Arctic Line 

De tre nybygninger med en kapacitet på 2.000 containere, bliver de største i Royal Arctic Lines historie, og de skal erstatte de to eksisterende skibe, Nuka Arctica og Naja Arctica.

"Det er klart, at vi har nogle besætninger på disse skibe, som bliver afløst af det nye setup. Men der hæfter jeg mig ved, at vi også er i gang med at opgradere vores grønlandske feedersejlads og bygdebesejling, så jeg har en fornemmelse af, at der vil være gode muligheder for at opnå beskæftigelse på disse sejladser. Den type, vi tiltrækker, holder måske mere af at sejle på disse ruter frem for at ligge og sejle over Atlanten. Men isoleret set er det klart, at besætningerne på Nuka Arctica og Naja Arctica kan forvente at blive afløst af de nye skibe," siger Verner Hammeken.

Royal Arctic Line og Eimskips netværk fra 2019 går fra Nuuk, Reykavik, Torshavn, Århus, Oslo samt to havne i Polen og Sverige.

Navigatører bekymret

Det nye samarbejde og ændringer i rederiet har også fået danske skibsofficererne til at frygte for deres fremtidige beskæftigelse i Royal Arctic Line, der historisk har beskæftiget mange danske søfarende ombord på rederiets skibe.

"Royal Arctic Line er et rederi med fuld dansk beskæftigelse med mange styrmænd og kaptajner, både på trafikken i Nordatlanten og på ruterne mellem byer og bygder på Grønland. Derfor er vi som udgangspunkt bekymret over rederiets udmeldinger om det, der skal ske på Atlanten, hvor to tredjedele af trafikken skal løftes af Eimskip. Et rederi, der er kendt for i stor udstrækning at benytte sig af billig arbejdskraft," sagde Fritz Ganzhorn, direktør i Søfartens Ledere, der har 60 medlemmer ansat i Royal Arctic Line, for nylig til ShippingWatch.

Royal Arctic-formand støtter opgør med monopol 

Samarbejdet med det børsnoterede islandske Eimskip bringer det grønlandsejede Royal Arctic Lines monopol i spil. Rederiet har været alene om at sejle gods til og fra landet siden 1993, men det kan være fortid om få år i kraft af samarbejdet med Eimskip, efter at ledelsen har luftet ideen om at slippe markedskræfterne løs.

Verner Hammeken åbnede for diskussionen i et interview med ShippingWatch i august i år, og tankerne fik umiddelbart efter officiel opbakning i bestyrelsen, som er udpeget af de folkevalgte politikere i Landstinget.

Formand Kuno Fencker ser flere fordele ved at droppe koncessionen, der forpligter rederiet på en række afgørende punkter. Derfor er han klar til at drøfte muligeden med ejeren, Grønlands Selvstyre.

"Vi har en infrastruktur i Grønland, som har gjort det nødvendigt at have en koncession. Men i lyset af den forandringsproces, som vi har sat i gang i rederiet, skal vi se på, om det også er tilfældet fremover," sagde bestyrelsesformanden.

Som konsekvens af samarbejdet med Eimskip indleder formandskabet ved bestyrelsesformand og næstformand i Royal Arctic Line i denne måned forhandlinger med rederiets mangeårige danske basishavn i Aalborg Havn om en opsigelse af den eksisterende aftale før tid. Aftalen løber til og med 2022 men i kraft af især Eimskip-samarbejdet og de nye større skibe vil rederiet flytte sin danske basishavn til Århus.

Royal Arctic Line vil forhandle om exit i Aalborg 

Royal Arctic Line opsiger historisk havneaftale 

Royal Arctics CEO åben for nye fyringer i omkostningsjagt

Grønlandsk vækst styrker Royal Arctic Line i første halvår 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også