Analyse: Maersk kan stå over for nedskrivninger på 6 mia dollar

Containerrederierne kan blive nødt til at nedskrive deres aktiver for op til 35 mia. dollars, vurderer Alphaliner. Heraf kan Maersk Line tegne sig for omkring 6 mia. dollars, lyder det fra analysehuset.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS & SHIPPINGWATCH

Containerrederierne står over for nedskrivninger på sammenlagt op til 35 mia. dollar på deres aktiver. Heraf tegner branchens største rederi, Maersk Line, sig for omkring 6 mia. dollar.

Det vurderer Alphaliner i sit nyhedsbrev.

Det japanske containerrederi Nippon Yusen KK (NYK) oplyste i sidste uge, at det vil nedskrive 100 mia. yen (972 mio. dollar) på sine containerskibe. Det er den største nedskrivning nogensinde i containerindustrien, skriver Alphaliner og fremhæver, at nedskrivningen repræsenterer omkring en fjerdedel af rederiets aktiver.

Bortset fra nogle enkelte japanske rederier har de fleste andre rederier ikke taget mærkbare nedskrivninger på deres containerskibe selvom de nuværende markedspriser er et godt stykke under de bogførte værdier.

Alphaliner vurderer, at de 18 største containerrederier muligvis burde tage nedskrivninger på i alt 35 mia. dollar, hvis de skulle nedskrive containerværdierne med en fjerdedel, som NYK gør det.

De tre største containerrederier, Maersk Line, MSC og CMA CGM står alene ifølge Alphaliner over for mulige nedskrivninger på omkring 15 mia. dollar fordelt med 6 mia. dollar til Maersk, godt 4 mia. dollar til MSC og omkring 5 mia. dollar til CMA CGM.

Seaintel: Containerredere bør nedskrive skibe for milliarder 

Vurderingen fra Alphaliner kommer få dage efter, at analysehuset Seaintel kom med en lignende dyster prognose.

I sit seneste nyhedsbrev skriver Seaintel, at de 20 største containerrederier kan få brug for at nedskrive for op til 40 mia. dollars. Selv hvis behovet "kun" udgør omkring 10-20 mia. dollars, er det fortsat af afgørende betydning for enhver långiver, der skal tage stilling til kreditaftaler, skrev analysehuset.

Seaintels vurdering kom som reaktion på den gigantiske nedskrivning i NYK, som ifølge Lars Jensen, CEO i Seaintelligence Consulting, bør vække opsigt hos de andre containerrederier.

"Nedskrivningen i NYK kan ses som et stort vink med en vognstang til alle kreditorer i containersektoren om at se sig meget grundigt om, før man begynder at hælde flere penge i industrien. En sådan effekt vil gøre ondt flere steder, rigtig ondt, på dem, der har låneaftaler bundet op på værdierne af deres skibe. Hvis disse værdier pludselig skal nedskrives, risikerer de at bryde klausuler i aftalerne og enten blive tvunget til  at indfri eller genforhandle deres lån," sagde analytikeren til ShippingWatch.

NYK Line varsler tab på 12,5 mia kr efter nedskrivninger

ZIM taber halv mia i forsinket kvartalsregnskab 

CMA CGM tynget af stigende gæld efter opkøb

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også