Medie: Hanjins kreditorer vil have skibe til at blive i USA
![Foto: PR-foto/Hanjin Shipping](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8966118.ece/ALTERNATES/schema-16_9/hanjin4.jpg)
De Hanjin-skibe, der har fået lov til at losse af i de amerikanske havne, kan i princippet sejle videre og efterlade deres kreditorer med håret i postkassen, fordi de kan gå i havne, der ikke nødvendigvis anerkender kreditorernes krav.
Den situation frygter kreditorerne og beder derfor nu de amerikanske konkursmyndigheder om at genoverveje beslutningen om, at de koreanske skibe ikke kan tilbageholdes eller fanges i amerikanske havne.
Det skriver Wall Street Journal.
Fra søndag i sidste uge og i løbet af denne uge har flere Hanjin-skibe fået lov til at losse i havne på USA's vestkyst, efter at de før lå strandede hen.Hanjin Shipping har i sidste uge vurderet, at det kan koste 154,5 mio. dollars at tømme alle rederiets skibe for last.
Efter at en domstol fredag i sidste uge afsagde en kendelse, der giver Hanjin Shipping midlertidig beskyttelse mod rederiets kreditor, kom det andet skib fra Hanjin tirsdag komme af med sin last i Los Angeles. Det har skabt forhåbninger om, at andre Hanjin-skibe, hvoraf 11 i øjeblikket menes at ligge stille i farvande tæt på den amerikanske kyst, nu også kan komme i havn.
Se tidslinjen for Hanjin Shippings kollaps
Det voldsomt forgældede Hanjin Shippings finansielle kollaps er af flere blevet sammenlignet med konkursen i Lehman Brothers, der i 2008 udløste den globale finanskrise.
"Hanjin Shippings fald er en stor, stor atombombe, der har har rystet hele forsyningskæden og rygraden i globaliseringen," mener Gerry Wang, CEO i containerskibsejeren Seaspan, i et interview med Bloomberg.
Sådan tager konkurrenterne over på Hanjins ruter
En af verdens travleste terminaler står stille efter Hanjins kollaps
Relaterede artikler
Sådan tager konkurrenterne over på Hanjins ruter
For abonnenter
Første skibe solgt fra Hanjins flåde
For abonnenter