Flere Hanjin-skibe får lov at losse i amerikanske havne

De strandede koreanske skibe ved USA's vestkyst får nu lov til at losse i havnen Long Beach i Californien og dermed løsne op for den hårdknude i transportkæden, rederiets kollaps har skabt. Det skriver Bloomberg.
Foto: PR-foto/Hanjin Shipping
Foto: PR-foto/Hanjin Shipping

Søndag begyndte et af Hanjins skibe at losse i Long Beach på USA's vestkyst, og mandag morgen oplyser Hanjin Shipping Co., at yderligere tre skibe venter på at losse i havnen.

Det skriver Bloomberg.

Søndag var det Hanjin Greece, der fik lov at losse, og næste skib i rækken er Hanjin Gdynia, oplyser chief commercial officer i Port of Long Beach Noel Hacegaba til Bloomberg og fortæller, at Hanjin Greece har en lang række varer som elektronik, møbler og fodtøj om bord.

I løbet af weekenden har det konkurstruede rederi fået en lille pause i problemerne, idet rederiets største investor Korean Air Lines Co. vil skyde 60 mia. won svarende til 54 mio. dollars ind i rederiet til at dække udgifterne til håndtering af rederiets skibe i havn. Samtidig har det sydkoreanske handelsministerium indvilget i at give lån til Hanjin på 400 mia. won med lav rente til en række af leverandørerne til Hanjin og mindre logistikselskaber for at dæmme op for deres øgede omkostninger.

"Mens det vil tage noget tid helt at løse denne situation, forventer vi langsomt at kunne begynde at se nogle forbedringer," siger den koreanske regering i en meddelelse ifølge Bloomberg News.

Muligheden for at losse af i den amerikanske havne er godt nyt til afskiberne, der i alt har gods for omkring 14 mia. dollars om bord på Hanjins skibe, der er strandet rundt omkring i verden.

Fredag i sidste uge kom det frem, at Samsung har varer for mere end 100 mio. dollars ombord på Hanjin-skibe, og alene på to skibe, der i øjeblikket befinder sig ud for Los Angeles, har elektronikproducenten produktioner og komponenter til en værdi af 38 mio. dollars ombord.

Samsung har oplyst, at hvis ikke det lykkes at få komponenterne frem til selskabets fabrik i Mexico i tide, kan det resultere i store erstatningssager, fordi det ikke vil være muligt at få de færdige produkter ud til detailhandlen, inden den store julehandel går i gang. En problemstilling, som også en af verdens største afskibere, Electrolux, mærker til.

"Rederiernes kunder er havnet i en meget vanskelig situation, hvor alle kæmper for at få fat på deres varer og få dem sendt videre til modtagerne. Problemet er, at en god del af containerne stadig er på skibene, og at Hanjin ikke vil gå i havn af frygt for at få skibene arresteret. De containere er det meget usikkert, hvornår vi få fat på igen," sagde Bjørn Vang Jensen, vice president i Electrolux, til ShippingWatch for nylig.

Hanjin-skib får lov at losse i amerikansk havn 

Reederei NSB: Vi sørger for besætningen på vores Hanjin-skibe 

Samsung raser over strandede Hanjin-skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også