Hanjins største kreditor tøver med økonomisk hjælp

Imens varer for over 90 mia. kroner driver rundt på Hanjins skibe, sidder containerrederiets største kreditor, den koreanske udviklingsbank, tungt på pengekassen, skriver Reuters. 11.000 job er i fare i havnebyen Busan.
Foto: PR-foto/Hanjin Shipping
Foto: PR-foto/Hanjin Shipping

Det bliver vanskeligt at imødekomme ønsket om at tilføre Hanjin nye midler.

Sådan siger en talsmand fra KDB, Korea Development Bank, til Reuters, efter at retten i Seuol, som håndterer containerrederiet Hanjins betalingsstandsning, har bedt banken om flere midler, så en normalisering af Hanjins drift kan blive genoprettet.

KDB har endnu ikke truffet en endelig afgørelse, men er ifølge Reuters tilbageholdende, fordi der ikke er nogen sikkerhed for, at endnu en kapitalindsprøjtning vil være nok til at sikre rederiets overlevelse.

Hanjin er verdens syvendestørste containerrederi og gik i betalingsstandsning i sidste uge. Det har haft store konsekvenser for afskibere og modtagere, der indtil videre må kigge langt efter alle de varer, som befinder sig ombord på Hanjins skibe. Skibe, som på grund af manglende mulighed for at betale for havnekald og risikoen for, at skibene bliver arresteret, indtil videre befinder sig på åbent hav med laster til en samlet værdi af 14 mia. dollars, svarende til 92 mia. kroner.

Hanjin oplyser til Reuters, at 86 af rederiets skibe ikke opererer som normalt.

Også i havnebyen Busan, der er Hanjins primære base, kan betalingsstandsningen få store konsekvenser. Ifølge Bloomberg oplyser en sammenslutning af lokale virksomheder, at 11.000 job er i risiko for at forsvinde i Busan, der er nummer fem på listen over de travleste havne i verden, hvis Hanjin ender med at forsvinde.

Hanjin tegner sig for halvdelen af containerfragten i Busan Havn, der udgør 30 pct. af økonomien i byen Busan.

 

Maersk Line åbner ny service efter Hanjins kollaps 

Hanjins spøgelsesskibe løber tør for mad og vand

Electrolux: Hanjin-kollaps kan ramme produktionen

Hanjin var rederiet der var for stort til at krakke 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også