Royal Arctic Line har sat to nybygninger til salg
![Foto: PR-foto/Royal Arctic Lines](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article7652479.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Verner%2520Hammeken.jpg)
Den største flådefornyelse i Royal Arctic Lines historie bliver nu forsinket nok en gang.
Efter længere tids tovtrækkeri har det statsejede rederi valgt at sætte to nybygninger fra det polske værft Remontowa til salg, før de er blevet leveret. Det skriver det grønlandske medie KNR.
Det sker, fordi ledelsen i Royal Arctic Line har mistet tålmodigheden med polakkerne, der overtog kontrakten på skibene i 2012 efter, at det oprindelige tyske værft gik konkurs.
"Vores holdning er, at det er værftet, der står med det overordnede ansvar for, at tidsplanerne er skredet," siger CEO Verner Hammeken til KNR, som afviser at fortælle, hvordan aftalen er skruet sammen.
Han lover dog, at flåden, som er finansieret gennem en ekstrabetaling på 3,1 pct. på fragtraterne, fortsat vil blive fornyet.
Stadig fornyelse på vej i flåden
De fem skibe blev oprindeligt bestilt hos det tyske værft P+S Werften, som drejede nøglen om i 2012.
Der er tale om to små, to mellemstore og ét stort skib, hvoraf de to mellemstore nu er sat til salg, men et af de små er leveret. De to små skibe skal sejle internt mellem byer og bygder på Grønland, mens det store skal sejle på Østgrønland og Atlanten.
Royal Artic Line har eneret på søfragt til og fra Grønland. Ledelsen i det statsejede rederi er dog parat til at opgive sin koncession, hvis det kan gøre transporten billigere. Monopolet er dog allerede på vej til at blive blødt op, da rederiet snart indgår et samarbejde med islandske Eimskip.
RAL klar til at modtage første af fem nye skibe i juni
RAL tæt på milliardaftale med polsk skibsværftRelaterede artikler
Royal Arctic-formand støtter opgør med monopol
For abonnenter
Islandske Eimskip ude i stort europæisk opkøbstogt
For abonnenter