Sydkoreas største shippinggruppe, Hanjin Shipping, kæmper en desperat kamp for at få alle sine interessenter med på en omfattende restruktureringsplan.
Det gælder selskabets kreditorer, anført af statsbanken Korea Development Bank (KDB), en lang række skibsejere samt obligationsholdere. Og de næste to uger kan meget vel blive knald eller fald for selskabet, der har indtil 4. september til at få de mange brikker til at falde på plads.
Lykkedes det ikke Hanjin Shipping at blandt andet få udsat betalingsfrister på lån, sænket charterrater på sine skibe samt restrukturere gæld med obligationsholderne, vil selskabet med al sandsynlighed blive erklæret konkurs, skriver Korea Economic Daily.
Ingen hjælp fra staten
Landets regering gennem finanstilsynet Financial Services Commission (FSC) meldte for et par uger siden klart ud, at Hanjin Shipping må løse sine enorme gældsproblemer selv eller gå i betalingsstandsning.
FSC-forman Yim Jong-Yong understregede, at Sydskoreas regering ikke har tænkt sig at yde økonomisk hjælp til Hanjin Shipping, der er blandt verdens største containerrederier:
"Hanjin Shipping forhandler i øjeblikket om lån med 34 finansielle institutioner i Sydkorea og i udlandet foruden at have forhandlinger med skibsejere om charterkontrakter," sagde Yim Jong-Yong ifølge mediet Yonhap.
Hanjin Shipping ventes at få brug for omkring 1,1 mia. dollars i frisk likviditet i løbet af de næste 18 måneder.
Hanjin Shipping røg i rødt i andet kvartal 2016 med et nettounderskud på 212 mia. won, eller omkring 194 mio. dollars, mod et overskud på 104 mia. won i andet kvartal sidste år.
De negative takter tilskrives først og fremmest de lave fragtrater, der trækker containersektoren generelt ned og også har ført til store tab hos bl.a. Maersk Line og Evergreen.
Hanjin Shipping tabte i andet kvartal hele 229 mia. won på driften, mens omsætningen faldt 28 pct. og landede på 1,43 bio. won.
Lave fragtrater sender kriseramte Hanjin i rødt
Sydkorea truer med at lade shippingkæmpe gå ned
Hanjin Shipping får udskudt afgørende frist
Frasalg skubber Hyundai Merchant Marine i plus