Wan Hai er lille lyspunkt i svært containermarked

Som et af få containerrederier havde Wan Hai Lines sorte tal på bundlinjen i andet kvartal af 2016. Resultatet i det Taiwan-baserede selskab er dog faldet med 77 pct. i forhold til samme periode året før.
Foto: PR-foto/Wan Hai
Foto: PR-foto/Wan Hai

En sløv verdensøkonomi og alt for mange skibe har sendt containermarkedet ud i sin værste krise siden 2009. Men ikke alle rederier er lige hårdt ramt.

Mens de fleste spillere kæmper med røde tal på bundlinjen, er det Taiwan-baserede rederi Wan Hai Lines et lille lyspunkt i en svær tid for sektoren.

Med en tonnage på 234.539 teu er rederiet verdens 18 største målt på kapacitet, men trods sin beskedne størrelse har selskabet konsekvent klaret sig bedre end de fleste af konkurrenterne.

Det er også tilfældet i andet kvartal af 2016, hvor det er lykkedes for Wan Hai Lines at levere et overskud på 254,2 mio. twd. Det skriver Lloyds List.

Til sammenligning leverede Evergreen, ligeledes fra Taiwan, et underskud på 556,9 mio. twd i perioden. Samtidig har Maersk Line, K Line og NYK Line også alle meldt om tab i perioden april-juni.

Wan Hai er dog langtfra sluppet uskadt fra problemerne på containermarkedet. Selv om bundlinjen viser overskud, så er resultatet stadig 77 pct. lavere end i samme periode sidste år.

Ifølge rederiet selv har det en flåde på 71 containerskibe. Det tal vil stige til 89 skibe i løbet af 2016.

Minus på bundlinjen hos Evergreen

Taiwansk rederi er bedst til at komme til tiden

Maersk Line fik baghjul på driften af lille kinesisk rival

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også