Hapag-Lloyd's CEO: Skuffende første halvår

Første halvår har været en skuffelse for det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, lyder det fra CEO Rolf Habben Jansen. Lave rater sender resultatet i en anseligt minus, og synergieffekterne fra fusionerne er ikke nok til at komme i mål.
Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd
Foto: PR-foto/Hapag-Lloyd

De lave rater på containermarkedet ramte benhårdt den store tyske containerreder Hapag-Lloyd i første halvår i år.

"Resultatet for første halvår er skuffende," siger CEO Rolf Habben Jansen i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet.

Det skuffende består i et minus på 142,1 mio. euro for første halvår, hvilket er en markant tilbagegang fra første halvår 2015, hvor nettoresultatet landede på 157,22 mio. euro. Hovedparten af underskuddet i andet halvår skyldes et elendigt andet kvartal, hvor underskuddet nåede 99,3 mio. euro.

"Vores tiltag for at skære i omkostningerne og effektiviseringsprogrammer er på sporet, og synergieffekterne efter fusionen med CSAV bliver indløst efter tidsplanen. Men det er ikke nok til fuldt at kompensere for det betydeligt fald i de gennemsnitlige fragtrater. Selvom fragtraterne endelig er steget igen op mod højsæsonen på forskellige handelsruter, kommer opturen senere end forventet, og der er behov for mere fremadrettet," siger Habben Jansen.

Læs Hapag-Lloyds regnskab for første halvår 2016 her

I første halvår i år lå Hapag-Lloyds transportvolumen på 3,7 mio. teu, hvilket kun var 0,4 pct. lavere end i første halvår 2016. Men fragtraterne oplevede til gengæld et fald på næsten 20 procent. Det førte til, at omsætningen i Hapag-Lloyd i første halvår lå på 3,8 mia. euro mod 4,7 mia. euro i første halvår 2015.

UASC skal indlemmes hurtigst muligt

Hapag-Lloyds flåde består efter fusionen i 2015 med chilenske CSAV af i alt 175 containerskibe, der sammenlagt har en kapacitet på 955.00 teu. I juli i år meddelte Hapag-Lloyd en ny fusion - denne gang med arabiske UASC, der vil gøre Hapag-Lloyds flåde endnu større.

Integrationen af UASC bliver blandt de to vigtigste opgaver for Hapag-Lloyd i resten af 2016 og næste år, lyder det fra Habben Jansen.

"I andet halvår i år vil vores hovedfokus være at forbedre vores omkostningsbase endnu mere og gøre, hvad vi kan for at få fragtraterne tilbage på et mere bæredygtigt nvieau. I det her svære konkurrenceprægede miljø er det meget vigtigt at færdiggøre transaktionen med UASC så hurtigt som muligt, og at begynde integrationen af UASC umiddelbart efter færdiggørelsen af alle de første betingelser. Integrationen vil give os årlige nettosynergier på mindst 400 mio. dollar, hvoraf nogle allerede vil få effekt næste år," siger han i en kommentar regnskabet.

UASC-CEO: Fusion betyder ikke nødvendigvis fyringer 

Moody's ser store gældsproblemer i Hapag-Lloyd køb 

Habben Jansen efter fusion: Nu rykker branchen omsider 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også