Containerrederne har ramt et nyt lavpunkt

De gennemsnitlige fragtrater har gennem 2016 ligget lavere end rædselsåret 2009, og foreløbige tal fra to containerrederier peger på det værste andet kvartal i mands minde forud for regnskabssæsonen.
Foto: /ritzau/Thomas Borberg/
Foto: /ritzau/Thomas Borberg/

Tyske Hapag-Lloyds nedjustering forleden og senest tal fra det Hongkong-baserede Orient Overseas Container Lines (OOCL) er ildevarslende forud for regnskaberne for andet kvartal fra resten af industrien i løbet af de kommende uger. Maersk Line fremlægger 12. august regnskab for første halvår, hvor perioden fra april til juni ligner det værste kvartal i mands minde i den trængte containersektor.

De gennemsnitlige fragtrater har i løbet af 2016 ligget lavere end rædselsåret tilbage i 2009, hvilket understreger de uhyre ringe markedsvilkår for containerrederierne på tværs af alle de vigtigste ruter, skriver analysehuset Alphaliner.

OOCL, der indgår i den storalliance Ocean Alliance sammen med franske CMA CGM, Cosco og Evergreen, har offentliggjort tal for andet kvartal med fald overalt og med det største dyk på Stillehavet og Asien-Europa, hvor raterne er er nede med henholdsvis 29 og 22 procent i forhold til samme periode sidste år.

Maersk Line vil udvide 2M med koreanske Hyundai 

Selv om Hongkong-rederiet havde en fremgang på 6,6 procent i antallet af håndterede containere, var det ikke tilstrækkeligt til at kompensere for ratefaldet, og omsætningen i rederiet faldt i andet kvartal med 16,6 procent i forhold til andet kvartal 2015.

De ekstremt ringe tal fra OOCL efterfølger Hapag-Lloyds profit warning  den 18. juli, hvor rederiet  taler om  "klart faldende indtjening", hvor forventningen tidligere lød på en lille vækst i EBIT. Hapag-Lloyd oplyste, at de mere pessimistiske forventninger både hænger sammen med omkostninger i forbindelse med fusionen med arabiske UASC samt de lave fragtrater og stigende brændstofpriser.

Vestager lukker konkurrencesag mod containerredere

Faldet i raterne på Stillehavet har været voldsomt, hvilket har fået flere rederier til at indstille services fra Fjernøsten til Nordamerika. Senest har CMA CGM, Hamburg Süd og UASC trukket deres fælles service og oven i købet på et tidspunkt, hvor sommeren er den traditionelle højsæson.

Netop på stillehavsruterne mellem Asien og Nordeuropa bliver Ocean Alliance en mastodont med i alt 175 containerskibe fra 4.200 teu til 18.000 teu, og hvor alliancen fra april 2017 vil få en markedsandel på 39 procent. Til sammenligning får den senest etablerede alliance, The Alliance, en markedsandel på 35 procent, mens 2M-alliancen med Maersk Line, MSC og Hyundai Merchant Marine vil være den mindste med en markedsandel på 19 procent.

Kilde: Alphaliner

Maersk Line har i de første måneder i år taget markedsandele i et omfang, der langt overstiger, hvad konkurrenterne er gået efter i et containermarked, hvor de samlede fragtmængder kun er vokset yderst beskedent.

Ifølge Alphaliner har Maersk Lines strategi om at erobre markedsandele bidraget til det massive fald i fragtraterne i begyndelsen af 2016. I årets første kvartal havde Maersk Line endda indsat ekstraordinær kapacitet på ruterne mellem Asien og Europa samt på Stillehavet, mens hovedparten af konkurrenterne har arbejdet på at tæmme væksten i flådekapaciteten.

I første kvartal af 2016 øgede Maersk Line sine mængder med hele syv procent, mens rederier som eksempelvis Hapag-Lloyd, franske CMA CGM og OOCL forøgede deres samlede fragtmængder med henholdsvis 2,1 procent, 2,9 procent og 4,2 procent.

Nedjustering koster for Hapag-Lloyd 

Lave fragtrater får Hapag-Lloyd til at nedjustere

Lars Jensen: Tysk-arabisk fusion er kun et skridt på vejen 

Alphaliner: Maersk Line fører an i hidsig priskrig

Maersk Line forkorter sejltid på USA-rute gennem Panama-kanalen 

Habben Jansen efter fusion: Nu rykker branchen omsider 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også