Rater på Asien-Europa falder med 8,1 pct

Spotpriserne for containerfragt fra Asien til Europa blev igen i denne uge lavere, idet raterne for ruterne faldt med 8,1 pct. til 713 dollar per tyvefodscontainer (teu).
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS

Spotpriserne for containerfragt fra Asien til Europa blev igen i denne uge lavere, idet raterne for ruterne faldt med 8,1 pct. til 713 dollars per tyvefodscontainer (teu).

Det skriver nyhedsbureauet Reuters med henvisning til en unavngiven kilde med adgang til data fra Shanghai Shipping Exchange.

Det er dermed tredje uge i træk med fald i raterne på de vigtige ruter.

Det samlede indeks fra Shanghai Shipping Exchange - Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) - hvori Asien/Europa-ruterne vejer 20 pct., faldt med 6,2 pct. i denne uge. Det var ligeledes tredje uge i træk med tilbagegang i det indeks.

Med denne uges fald er meget af den rateforhøjelse, der blev gennemført med effekt fra den 1. juli, dermed igen forsvundet.

Inden rateforhøjelserne, der blev gennemført 1. juli, var prisen for fragt af en tyvefodscontainer fra Shanghai til Europa 680 dollars.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage

Flere af de førende containerrederier i verden, herunder også A.P. Møller-Mærsks af slagsen, Maersk Line, har da også allerede varslet nye prisforhøjelser på Asien/Europa-ruterne med effekt fra 1. august.

Maersk Line har således varslet, at priserne på ruterne vil blive løftet til 1250 dollars per teu, mens raterne for fragt fra Asien til Middelhavsregionen vil blive løftet til 1200 dollars per teu.

Kinesiske Orient Overseas Container Lines (OOCL) har desuden varslet, at rederiet vil løfte raterne fra Asien til Europa med 850 dollars per teu per 1. august, og franske CMA CGM har varslet et rateløft på 600 dollars per teu - til samlet 1250 dollars per teu.

Endelig har tyske Hapag-Lloyd varslet en prisforhøjelse på Asien/Europa-ruterne til 1150 dollars per teu per 1. august.

Fragtraterne dykkede igen i denne uge 

Drewry: Flere containerskibe ryger til skrot i 2016 men er det nok? 

Kraftig stigning i ultrastore containerskibe til Antwerpen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også