Hyundai: Vores samarbejde med 2M er en realitet
2M-alliancen mellem Maersk Line og schweiziske MSC er et skridt nærmere mod at blive udvidet med koreanske Hyundai Merchant Marine (HMM).
Ifølge HMM har parterne netop underskrevet en hensigtserklæring med de to rederier om at indtræde i alliancen fra april 2017, oplyser rederiet i en pressemeddelelse.
Maersk Line bekræfter 2M-aftale med Hyundai
Det samme lyder fra den koreanske udviklingsbank, KDB, ifølge Bloomberg, skriver Ritzau Finans.
"Hensigtserklæringen underskrevet af HMM og 2M-rederne er en bindende aftale i forhold til HMM's indtræden i 2M VSA (vessel sharing agreement, red.)," skriver Hyundai.
"Ved at få adgang til 2M's VSA-netværk vil HMM være i stand til at styrke sin service og opnå en bedre konkurrenceevne på omkostningere. 2M -rederne vil nyde godt af et forstærket netværk i Asien og dækning af Stillehavsområdet."
Hensigtserklæringen betyder samtidig, at HMM opfylder alle kravene i aftalen med kreditorerne fra marts måned og kan komme videre med redningsplanen. Når rederiet har gennemført en det sidste skridt med at konvertere gæld til aktier vil den finansielle struktur ifølge rederiet være betydeligt bedre og sætte "HMM i en sund position til at møde fremtidige udfordringer."
ShippingWatch forsøger at få oplysningerne bekræftet hos Maersk.
Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 14 dage
Den 23. juni oplyste Maersk Line til ShippingWatch, at rederiet sammen med partneren MCS havde indledt møder med HMM om at blive en del af alliancen, der er verdens største. Et træk, der giver god mening for alle parter, vurderede Lars Jensen, analytiker i Seaintelligence Consulting:
"Det er klart, at det vil være i 2Ms interesse at få Hyundai ombord for dermed ikke at stå markant dårligere på Stillehavet end de to andre alliancer," sagde han.
Fra Maersk Lines COO, Søren Toft, lød følgende om det mulige samarbejde:
"Vi kan bekræfte, at vi - 2M - diskuterer med det koreanske containerrederi Hyundai Merchant Marine (HMM) om muligheden for, at HMM går ind i 2Ms aftale om vessel sharing (2M VSA), når deres deltagelse i G6 alliancen udløber i 2017. Vi vurderer muligheden positivt. Hyundai Merchant Marines deltagelse i 2M vil bl.a. give os en bredere dækning og et stærkere produkt på Stillehavet. Det er stadig tidligt, derfor vil vi ikke bidrage med yderligere kommentarer, før der sker mere substantielle udviklinger i diskussionerne."
Hyundai udskyder frist for redningsplan
Maersk Line vil udvide 2M med koreanske Hyundai
Relaterede artikler
Hyundai udskyder frist for redningsplan
For abonnenter
Lars Jensen: Maersk kan ende med at købe Hyundai
For abonnenter