Maersk Line har ikke travlt med at bestille nye skibe

Maersk Line har de skibe, rederiet skal bruge for at tilfredsstille sine vækstambitioner. Da der er samtidig fortsat er overudbud på containermarkedet, har selskabet ikke planer om at bestille flere skibe, siger driftschef Søren Toft.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF RITZAU FINANS

Maersk Line har for tiden nok nye skibe på vej i søen til at tilfredsstille vækstambitionerne. Det siger Søren Toft, driftschef i Maersk Line, der da også sidste år fyldte ordrebogen godt op.

"Vi bestilte 27 skibe i 2015, og ud over at vi havde behov for den flådetilvækst, så mener vi også, at timingen var exceptionelt god. Lige nu har vi ikke travlt med det," siger Søren Toft til Ritzau Finans.

Maersk-gruppens containerrederi døjer med udfordrende markedsforhold, der har presset raterne ned i et historisk lavt niveau i starten af 2016. Andet kvartal har budt på bedre takter, men rederierne har fortsat svært ved at tjene penge nok.

"Der er et væsentligt overudbud i markedet, og der er skibe lagt op med en kapacitet på 1 mio. tyvefodscontainere (teu), svarende til 5 pct. af verdensflåden. Så lige nu er nye ordrer ikke som sådan vores primære fokus," understreger Søren Toft.
 

Der er dog ikke ændret på, at Maersk Line vil vokse hurtigere end markedet – og som minimum på linje med de største konkurrenter – for at fastholde positionen som verdens største containerrederi.

Allerede næste år begynder de mange nye og mere effektive skibe da også at rulle fra værfterne ind i flåden, ikke mindst den næste generation i Triple E-serien: 11 kæmpeskibe med plads til 19.630 teu hver.

Skulle der opstå appetit på mere, har Maersk Line også option på yderligere otte skibe i 14.000 teu-klassen. Den option skal udnyttes eller droppes i andet halvår, og der er ikke truffet beslutninger i nogen retning endnu, siger Søren Toft til Ritzau Finans.

Flåden i Maersk Line er i dag på lige knap 3 mio. teu, fordelt på 287 egne skibe med i alt 1,85 mio. teu kapacitet og 318 lejede skibe med plads til 1,15 mio. teu. Dermed har det danske rederi en markedsandel på omkring 15 pct.

Maersk Line varsler større skibe gennem indviet Panama-kanal

Maersk Line ser potentiale i koreansk stillehavsflåde

Søren Skou bliver Maersk Gruppens første superdirektør

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også