Sidste uges højdepunkter på ShippingWatch

En lind strøm af store nyheder fra Maersk-gruppen prægede ugen, som også bød på en ny, dansk tørlastaktør, røre i bunkerindustrien og en dansk jagt på investorer i New York.
Foto: Maersk
Foto: Maersk
Foto: Torben Strøyer, Polfoto
Foto: Torben Strøyer, Polfoto

Meget er hændt i ugens løb, men inden for shipping overgår intet nyheden om, at Nils Smedegaard Andersen, CEO for A.P. Møller-Mærsk siden 2007, bliver erstattet på posten med virkning fra 1. juli i år.

Smedegaard færdig som CEO i Mærsk 

Smedegaard fik ikke lov til at redde Mærsk igen 

Derfor er Smedegaard ude af Maersk

Pram har før fyret sværvægtere

Maersk-formand afviser kritik af Smedegaards indsats

Foto: Carsten Snejbjerg/Polfoto/Arkiv
Foto: Carsten Snejbjerg/Polfoto/Arkiv

Han bliver erstattet af Søren Skou, der i forvejen er CEO i Maersk Line. En rolle, som han kommer til at varetage sideløbende med den nye tjans som koncerndirektør.

Søren Skou bliver Maersk Gruppens første superdirektør

 

Samtidig med udnævnelsen bliver konglomeratets fremtidige struktur dog kastet op i luften.

Maersk-gruppen bevæger sig mod en ukendt fremtid  

Pram overvejer at splitte Maersk

Maersk-analytiker: "Der bliver spekuleret i mange ting lige nu" 

Maersk-ændringer sender markedsværdi op med 15 mia 

 

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

 

Også i Søren Skous egen afdeling på Esplanaden, Maersk Line, har der været røre i løbet af ugen. Han bekræftede over for ShippingWatch, at der bliver forhandlet om at optage det koreanske containerrederi Hyundai i 2M-alliancen.

Maersk Line vil udvide 2M med koreanske Hyundai

Måske kan det endda gå så vidt, som til at Maersk ender med at købe det nødlidende Hyundai-rederi.

Lars Jensen: Maersk kan ende med at købe Hyundai

 

To andre danske rederier, der har køb og salg i tankerne, er Torm og Hafnia. Her er det dog ikke transaktioner omhandlende konkurrenter, der er i fokus, men snarere et salg af de to rederiers aktier.

Torm og Hafnia på investorjagt på Park Avenue 

 

Foto: Seadrill
Foto: Seadrill

En tur rundt med hatten, måske endda for anden gang i løbet af den samme cykliske nedtur, venter ifølge en dugfrisk rapport fra Nordea Markets også en stribe rigselskaber, i det der ikke er nævneværdig bedring af markedet i sigte på denne side af 2018.

Nordea sår tvivl om 13 ud af 14 rigselskaber

 

Og fra en bankanalyse til en anden. Hvor udsigterne for offshore er sorte som olie, ser det straks bedre ud i kemikalietank, hvor særligt en øget metanolproduktion i USA og Iran vil få solen til at skinne på et rederi som Odfjell.

Danske Bank ser gylden fremtid for kemikalietank 

 

Fra en anden ende af olieværdikæden end den, som førnævnte rigselskaber befinder sig i, kunne ShippingWatch i sidste uge fortælle, hvordan rederier i stigende grad forsøger at gå uden om bunkertradere. Det får nu en af branchens store aktører til at tage til genmæle.

Dan-Bunkering advarer mod falsk tryghed i bunkerbranchen

I et andet bunkerselskab er en dansker i al ubemærkethed på vej mod toppen.

Dansker til tops i verdens største bunkerselskab

 

Foto: Thorco
Foto: Thorco

Under hjemlige himmelstrøg har også Stadil-duoen bag Thornico-koncernen gjort sig bemærket, da de over for ShippingWatch annoncerede stiftelsen af et nyt tørlastrederi.

Stadils Thornico-koncern etablerer ny tørlastforretning

 

Sidst, men ikke mindst, fik briternes farvel til EU shippinginvestorerne til at lave brandudsalg, da børserne åbnede fredag morgen.

DFDS' CEO efter kursfald: Jeg passer min biks 

DFDS-aktien falder brat på britisk EU-exit

Dong: Vi tror fortsat på Storbritannien 

 

Læs også:

Alphabulk: Shipping er storbruger af selskaber i skattely

Moody's: Shippings driftresultat kan dykke 10 pct i år

Store tørlastaktier i ny dramatisk rutsjetur i 2016

Jan Rindbos svære dans med tørlast og tank 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også