Medie: Hapag-Lloyd drøfter fusion med arabisk rederi
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4963329.ece/ALTERNATES/schema-16_9/ColomboExpress05_Kalender_print.jpg)
Opdateret kl. 13.30 med ny rubrik, underrubrik og indledning
Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd bekræfter torsdag, at man er i forhandlinger med det arabiske containerrederi United Arab Shipping Company om et muligt samarbejde, der kan føre til en sammenlægning af de to selskabers containerforretning, skriver Hapag-Lloyd i en meddelelse efter tyske Manager Magazin først rapporterede nyheden.
Opdatering: Hapag-Lloyd bekræfter samtaler med arabisk rederi
Der kan muligvis også være tale om nyt alliancesamarbejde. Det arabiske rederi vil efter meddelelsen i går onsdag om den nye alliance, Ocean Alliance, stå tilbage uden alliancepartnere, og Hapag-Lloyds CEO Rolf Habben Jansen har tidligere gjort det klart, at han snakker med potentielle alliancepartnere og ønsker en udvidet form for samarbejder i en ny alliance.
Hapag-Lloyds CEO vil udvide samarbejde i alliance
Forhandlingerne mellem Hapag-Lloyd og United Arab Shipping Company er tæt på at være afsluttet, skriver Manager Magazin.
Det tyske containerrederi fusionerede sidste år med det chilenske CSAV med det tyske rederi som fortsættende selskab, og som siden er blevet børsnoteret.
United Arab Shipping Company figurer ifølge Alphaliner som verdens 10. største containerrederi med danske Jørn Hinge som CEO, mens Hapag-Lloyd er verdens sjette største containerrederi.
Konsolideringsbølge undervejs
Hvis en fusion af de to rederier bliver en realitet, kan den pressede containersektor for alvor begynde at tale om en konsolideringsbølge.
Tidligere i år fusionerede kinesiske Cosco og China Shipping Container Lines (CSCL), ligesom franske CMA CGM, verdens tredje største containerrederi, overtager det Singapore-baserede NOL.
Onsdag i denne uge bekræftede de fire containerrederier, CMA CGM, Cosco, Evergreen Line og Orient Overseas Container Lines (OOCL), at de går sammen i en ny kæmpealliance, Ocean Alliance.
Ændringerne i tre ud af de fire store alliancer, hvor Maersk Line og schweiziske MSC udgør den største målt i kapacitet i 2M-alliancen, betyder bl.a., at netop United Arab Shipping Company, som det ser ud nu, ikke indgår i nogen alliance, efter at CMA GCM og Cosco indgår i den nye Ocean Alliance.
Hapag-Lloyd indgår i den såkaldte G6-alliance, der lige nu tæller APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui O.S.K. Lines, Nippon Yusen Kaisha og Orient Overseas Container Line.
Eftersom APL/NOL overtages af franske CMA CGM og dermed bliver en del af den nye Global Alliance, som Orient Overseas Container Line også vil indgå i, står også sammensætningen af rederierne i G6-alliancen til at blive ændret.
Hapag-Lloyd udskyder planer om mega-skibe
Hapag-Lloyd ud af 2015 med overskud på 114 mio euro
Relaterede artikler
Hapag-Lloyd udskyder planer om mega-skibe
For abonnenter
Hapag-Lloyds CEO vil udvide samarbejde i alliance
For abonnenter
Hapag-Lloyd ud af 2015 med overskud på 114 mio euro
For abonnenter