K-Line nedjusterer på presset containerdrift

Japanske K-Line nedjusterer for hele 2015 på baggrund af de svage rater mellem Asien og Europa.
Foto: K Line
Foto: K Line

K-Line nedjusterer, efter at containerdelen viser indtjeningsvanskeligheder. Det skriver selskabet i regnskabet for tredje kvartal.

Overordnet set er omsætningen stabil og svagt stigende for den samlede rederigruppe, mens indtjeningen halter, og forretningen går tilbage inden for nogle segmenter.

For det første halvår, der sluttede 30. september i år, var omsætningen 668,3 milliarder yen (38 milliarder kroner), en stigning på 1,3 procent i forhold til samme periode sidste år. Nettooverskuddet faldt dog i samme periode fra 21,2 milliarder yen til 11,7 milliarder yen (656 millioner kroner), med et fald på 44,9 procent, næsten en halvering af overskuddet.

Rederiet er spredt ud over flere segmenter, blandt andet bilskibe, offshore, heavy-lift, container og tørlast. Og det er navnlig containersegmentet, der, som de fleste andre containerrederier, har det svært. For selvom ruterne på Asien-Nordamerika til dels har genvundet sit fodfæste efter krisen med en vækst på seks procent i forhold til de sidste seks måneder på samme tidspunkt sidste år, er den vigtige Asien-Europa stadig plaget af dårlige rater.

"Fragt-bevægelserne er gået i stå i på ruterne Asien-Europa, Intra-Asien og Nord-Syd, hvor fragtvolumen faldt med ti procent. For hele gruppen er fragtvolumen faldet med seks procent ," skriver K-Line i regnskabet, der angiver vigende efterspørgsel og overkapacitet, hvis effekt man ikke har kunnet fjerne med blandt andet slow-steaming , som delårsager.

For containersektionen faldt nettooverskuddet således fra 9,5 milliarder yen til 3,1 milliarder yen (174 millioner kroner), et fald på 76,1 procent ifølge rederiets beregninger.

Tørlastsegmentet er det eneste, der har registreret en stigning i nettooverskuddet for de seks måneder, der sluttede 30. september.

Som resultat nedjusterer K-Line udsigterne for det samlede nettooverskud for hele året fra 1,29 milliarder kroner til 673 millioner kroner.

K Line skifter ud i ledelsen 

Blandede signaler fra japanske redere 

SeaIntel: Sådan har rederne klaret krisen på USA's vestkyst 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også