ShippingWatch

To konkurrenter fik Maersk Line til at ændre strategi

Væksten hos to store konkurrenter, der hurtigt har overtaget en stor del af det globale containermarked, har fået Maersk Line til at skærpe retorikken. Rederiets ekspansion skal især findes på én service, siger CEO Søren Skou.

Foto: PR-foto: Kontraframe / Thorbjørn Hansen

Det var frem for alt fremgangen hos de to store europæiske konkurrenter, MSC og CMA CGM, der fik Maersk Line til at hæve barren for sin ambition om, hvor stor en del af det globale marked, der skal ligge hos det danske rederi.

Af det materiale, der blev fremlagt på Maersk Gruppens kapitalmarkedsdag onsdag i København, fremgår det tydeligt, hvordan Maersk Lines andel af verdensmarkedet faktisk er gået stille og roligt tilbage fra omkring 18 procent for ti år siden til i dag 16 procent. I 2000 havde Maersk Line en markedsandel på 13,2 procent.

Udklip.PNG

Kilde: Maersk Line

Siden årtusindskiftet er MSC, Maersk Lines alliancepartner i 2M, dog vokset fra 4,7 procent af markedet til i dag 14,0 procent. Franske CMA CGM er i samme periode vokset fra 2,7 procent til i dag 9,0 procent. Som det kan ses på grafen herunder, sker knækket i kurven for Maersk Line efter købet af P&O Nedloyd, som bl.a. blev kendt for at være en svær og dyr proces for rederiet.

Størrelse betyder noget

Hvor Maersk Line de seneste par år har fastholdt, at man vil "vokse med markedet" og altså bibeholde sin globale markedsandel på cirka 16 procent, er bissen nu blevet skruet på, så rederiet "som minimum vil vokse med markedet". Maersk Line vil ganske enkelt ikke give pladsen som verdens største rederi fra sig, og en fremskrivning af de to grafer dokumenterer, at det vil ske inden længe, hvis man ikke markerer og effekturer sin forsvarsvilje.

Udklip.PNG

Kilde: Maersk Line

"Hvis vi voksede mindre end industrien og vores konkurrenter, så ville vi miste den lederrolle, vi har. Størrelse betyder noget," forklarede Maersk Lines CEO, Søren Skou under en præsentation af rederiets vækstplaner.

Væksten vil bl.a. komme i takt med, at de nye Triple-E skibe, som rederiet bestilte før sommerferien, bliver leveret og indfaset frem mod 2018. De skal indsættes på den vigtige Asien-Nordeuropa rute, som betjenes af 2M, og der er især her, at væksten i volumen skal findes, forklarede Skou.

Især organisk vækst

På nord-syd ruterne bliver det i højere grad et spørgsmål om at forsvare den markedsandel på 20 procent, man har i dag. Flere ruter er dog ikke ensbetydende med et en god bundlinje, hvorfor rederiet går i gang med en indsats for at få skibene fyldt op i de kommende måneder. Samtidig vil kapacitetsvæksten de næste 12 måneder komme op på markedsniveau, efter at den har haltet bagefter et stykke tid. Mere kapacitet og flere skibe er et af de værktøjer, rederiet kan bruge for at forsvare sin position, også selvom rederiet dermed er med til at øge den allerede voldsomme ordrebog, der eksisterer.

Udklip.PNG

Kilde: Maersk Line

Alene i år er der ifølge Søren Skou bestilt megaskibe svarende til 37 procent af den eksisterende flåde. Hvis det skulle svare til den lave vækst, der er i markedet, skulle ordrebogen kun svare til 9-14 procent af flåden.

På kort sigt har Maersk Line taget 30 afsejlinger ud af markedet, svarende til det dobbelte i forhold til sidste år, for at tilpasse sig det pressede marked. Det er dog forventningen, at omkostningerne vil komme ned med 12 procent på Asien-Nordeuropa, når der kun sejler store skibe i 2018 sammenlignet med 2012. Herudover skal 2M alliancen anvendes til at effektivisere og fjerne overlapning.

Helt overordnet er den vækst, Søren Skou ser for sig, organisk, og altså ikke i form af opkøb, som da P&O Nedloyd blev overtaget.

"Vi skal kunne vokse organisk, det er kernen, selvom vi da kigger på, hvad der sker i industrien," lød det fra Maersk Lines CEO.

Sådan ser Maersk-gruppens slagplan ud

Nils Smedegaard: Markedet svarer til kriseåret 2009

Franske CMA CGM trækker fra containerrivalerne

Ny bølge af kæmpeskibe presser containerredere frem til 2018

Forsiden lige nu

Jacob Meldgaard: Råolietankerne kannibaliserer produkttank

Nedturen for råolietankerne, hvor raterne er ekstraordinært lave, er blevet til produkttankernes store problem. Torms Executive Director Jacob Meldgaard forventer, at presset fra supertankerne kan fortsætte en rum tid endnu, siger han til ShippingWatch.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere