ShippingWatch

Medie: DSV er også et opkøbsmål

"Når vi er tilbageholdende med store opkøb, så er det især, fordi prisforventningerne på virksomheder generelt er for høje," siger DSV's finansdirektør Jens H. Lund til Økonomisk Ugebrev.

Høje aktiekurser og priser på virksomheder udgør nu en alvorlig strategisk forhindring for DSV og hindrer den store danske transportkoncern i at udnytte, hvad den ser som en central kompetence: At opkøbe og effektivisere andre transportvirksomheder.

Det skriver Økonomisk Ugebrev Finans:

"Lånerenten er lav og giver mulighed for billig finansiering, og DSV demonstrerede den forgangne uge en stigende indtjeningsevne. Alligevel vil koncernen ikke betale de priser, som i almindelighed kræves for virksomheder."

"Grundlæggende er vores holdning til opkøb præcis, som den har været i mange år. Når vi er tilbageholdende med store opkøb, så er det især, fordi prisforventningerne på virksomheder generelt er for høje. Multiplerne er endnu højere end lige før finanskrisen, da virksomhedshandlerne boomede. Vi har bevist, at vi kan skabe værdi ved opkøb, og når vi har kompetencen, er det brandærgerligt, at vi ikke får udnyttet den," siger koncernens CFO Jens H. Lund til Økonomisk Ugebrev.

Ugebrevet konstaterer, at dermed befinder DSV sig i samme dilemma som flere andre store danske virksomheder, der arbejder i markeder med ret lav vækst, som tidligere typisk har ekspanderet med virksomhedskøb og som stadig offentligt tilkendegiver principiel interesse for opkøb.

DSV-koncernen betegner sig selv som verdens sjettestørste speditionsvirksomhed.

Med gode finansieringsmuligheder og aktuelt cirka to procent af markedet (mod den europæiske markedsleder Kühne & Nagels cirka fem procent) burde virksomheden ifølge ugebrevet have gode muligheder for at deltage i konsolideringen af et stærkt fragmenteret marked, hvor stordrift slår klart igennem på indtjeningen.

"Nu omsætter vi for omkring 50 mia. kr. Alligevel tænker vi tænker stadig, at vi er for små. Det ville betyde noget, hvis vi blev 20 eller 50 procent større. Vi kan ganske vist skabe en organisk vækst, der er større end markedets og en god indtjening. Men med det marked, vi er i, så er det også klart, at hvis vi skal vokse markant, så skal der nogle større skridt til. Så vi er ikke helt tilfredse, vi har ikke stillet en drømmeseng op på kontoret for at ligge og sole os," siger Jens H. Lund.

I foråret og sommeren er der netop kommet mere fart i integrationen af speditions- og transportvirksomheder på tværs af kontinenterne. Amerikanske XPO Logistics har købt franske Norbert Dantressangle, der driver 7700 lastbiler, mens amerikanske FedEx har købt hollandske TNT Express, hvilket gør FedEx til nummer tre i Europa inden for ekspres- og pakkeforsendelser efter DHL og UPS. Schweiziske Kühne & Nagel har (også med en styrket valuta i ryggen) omvendt købt op i USA i sommer med den mere beskedne overtagelse i sommer af ReTrans med en omsætning på over 500 mio. dollar.

For tiden er nogle store konkurrenter altså mere aktive med opkøb end DSV.

"Vi har jo også kolleger, der er dobbelt så store, og de vil også være endnu større. Så man kan godt forestille sig, at vi selv bliver købt op. Vi er et af de få store selskaber på den danske børs, som reelt er åbne for opkøb, fordi vi ikke er kontrollerede af en fond eller storaktionær," siger Jens H. Lund.

DSVs halvårsresultat nærmer sig en milliard kroner 

Jefferies: DSV lægger afstand til konkurrenterne 

"Nordamerika leverer exceptionelt i luften og på søen"

 

 

Mere fra ShippingWatch

NGO-alliance: Sæt sod fra skibe på agendaen for Arktis

Topmødet om Arktis i morgen og torsdag bør sætte skibsfartens forurenning af Arktis med sodpartikler på den politiske dagsorden, opfordrer Clean Arctic Alliance. Skibssod forstærker opvarmingen og afsmeltningen af iskappen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs