Glæden over højere Asien-Europa rater blev kort
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6780269.ece/ALTERNATES/schema-16_9/CMA%2520CGM.jpg)
På den tunge handelsrute fra Asien til Nordeuropa faldt straksprisen for at fragte en tyvefodscontainer (teu) 25 pct. til 833 dollar denne uge.
Sidste uge hoppede spotraterne ellers 177 pct., eller 709 dollar, i vejret til 1109 dollar per teu på ruten. Men det kom oven på fald på 20-26 pct. i de tre foregående uger, som altså er blevet gentaget.
Det store hop i raterne kom i forbindelse med række ratestigninger varslet af rederierne med effekt fra 1. august. Blandt andre Maersk Line hævede prisen med 1000 dollar per teu.
Den store overkapacitet på ruten, hvor rederierne har svært ved at fylde deres store skibe, har dog hurtigt udvisket en stor bid af den stigning.
I 2014 var der i gennemsnit en spotrate på Asien-Europa-ruten på 1172 dollar ifølge SCFI-indekset. Hidtil i år er snittet knap halveret.
Spotraterne kommer fra det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker prisen på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden. Det faldt i denne uge samlet set 8,8 pct. til 749,62.
SCFI sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som ses som den vigtigste for de store containerrederier, vægter 20 pct., mens ruten til Middelhavet vægter 10 pct. Ruterne til de amerikanske kyster vægter henholdsvis 20 pct. for vestkysten og 8 pct. for østkysten.
Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne.
SeaIntel: Containerrater går under nulpunktet