SCFI taber terræn efter to ugers fremgang

Fragtraterne på de store shippingruter ud af Kina faldt i denne uge, og dermed er der i første omgang sat en brat stopper på de seneste to ugers markante fremgang.
AF RITZAU FINANS

Så gik den ikke længere for fragtraterne på de store shippingruter ud af Kina, som i denne uge faldt og satte en stopper på de seneste to ugers markante fremgang.

Det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), der dækker over spotpriser på fragt fra Shanghai til en stribe destinationer i verden, er således faldet med 10,7 pct. i denne uge til indeks 666,02.

Raterne har i maj og juni ligget på et historisk lavpunkt, hvilket de store rederier, der blandt andre tæller danske Maersk Line, af flere omgange har prøvet at kompensere for ved at hæve raterne.

Drewry: Containerredere heldige hvis de når break-even i 2015 

1. juli løftede flere af rederier for eksempel raterne på den vigtige handelsrute mellem Asien og Nordeuropa med 900-1300 dollar per tyvefodscontainer (teu), og det slog umiddelbart igennem de sidste to uger, hvor SCFI hoppede markant, men rederierne virker altså ikke til at have kunnet holdet prisdisciplinen over for kunderne.

SCFI sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som ses som den vigtigste for de store containerrederier, vægter 20 pct., mens ruten til Middelhavet vægter 10 pct.

Ruterne til de amerikanske kyster vægter henholdsvis 20 pct. for vestkysten og 8 pct. for østkysten. Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, men man skal dog tage højde for, at de fleste rederier har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter hos kunderne.

Rater tager markant hop på Asien-Europa 

Rater stiger for anden uge i træk 

Containermængderne steg i maj 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også