Maersk Line lægger endnu en milliardordre i Sydkorea

Maersk Line lægger for anden gang i år ny ordre på store containerskibe i Sydkorea. Denne gang skibe til en samlet værdi på 7,4 milliarder kroner.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line

Det sidste af Maersk Lines første ordre på de indtil videre allerstørste skibe, Triple-E, er lige blevet leveret, og nu har A.P. Møller-Mærsks containerrederi så igen bestilt en række nye skibe.

Onsdag har Maersk Line underskrevet en aftale med det sydkoreanske værft Hyundai Heavy Industries på ni skibe, der hver har plads til 14.000 containere ombord og er 353 meter lange, oplyser rederiet i en meddelelse. Aftalen indeholder derudover en option på yderligere otte skibe.

Kontrakten er på 1,1 milliarder dollars svarende til 7,44 milliarder kroner.

Det er den anden ordre inden for bare to måneder. I begyndelsen af juni oplyste Maersk Line, at man har bestilt 11 nye ultrastore containerskibe på 19.630 teu og er en videreudvikling af Triple-E-serien, hvor de første skibe kan rumme omkring 18.200 container. Ordren har en værdi på 1,8 milliarder kroner eller 12,3 milliarder kroner, og skibene skal bygges på et andet sydkoreansk værft, Daewoo, hvor de første tyve Tripe-E skibe også kommer fra.

Nyt design

Ifølge Søren Toft, driftsdirektør Maersk Line, har rederiet valgt en anden fremgangsmåde for de nye skibe:

"Skibene er designet til at sejle på og operere effektivt på tværs af mange handelsruter og er ikke kun designet til en specifik rute. De vil hjælpe os med at forblive konkurrencedygtige og gøre vores flåde mere fleksibel og effektiv," siger han i meddelelsen.

Det er første gang, at Maersk Line designer skibe, der har en mere fleksibel operationel profil. Rederiet bevæger sig dermed væk fra den mere traditionelle tankegang, hvor skibets skrog er designet til en særlig hastighed og skrogdybde. De nye skibe kan altså sættes ind på både øst-vest ruter og nord-syd, når og hvis der mangler kapacitet og uden, at det får indflydelse på skibenes brændstofforbrug.

De ni nye skibe på 14.000 teu bliver leveret i 2017 og kommer til at sejle under Singapores flag.

Sidste år lancerede Maersk Line et investeringsprogram på i alt 15 milliarder dollars over de næste fem år, og som der i den grad er blevet taget hul på i år og begyndte med en bestilling på syv feederskibe på 3.600 teu. De to seneste og største ordrer tæller tilsammen 2,9 milliarder dollars, så der er stadig rigeligt plads til yderligere kontraheringer de kommende år.

Udover nybygninger skal milliarderne også bruges på at opfriske ældre skibe i flåden og til køb af nye containere.

I dag har Maersk Line en ordrebog på syv feederskibe med levering i 2017. 11 ultrastoreskibe på 19.630 teu i løbet af 2017 og 2018. 11 charterede skibe på mellem 9.500 og 10.000 teu i løbet af 2015 og 2016 samt den seneste bestilling på ni 14.000 teu med levering i 2017.

Medie: Maersk tæt på ny skibsordre i milliardklassen 

Maersk udnytter lave værftpriser på nye megaskibe 

Maersk bestiller 11 nye kæmpeskibe for 1,8 mia dollars 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også