Hapag-Lloyd kan være på vej mod børsnotering

Hapag-Lloyd kan allerede i år være børsnoteret, lyder det fra storaktionær Klaus-Micahel Kuehne. Tidspunktet er det rigtige, mener storinvestoren.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS OG LOUISE VOGDRUP-SCHMIDT

Det tyske containerrederi Hapag-Lloyd, der blandt andre er konkurrent til danske Maersk Line, kan være på vej på børsen, hvilket allerede kan ske i 2015.

Det skriver Bloomberg News.

Milliardæren Klaus-Michael Kuehne, der ejer 20 pct. af aktierne i selskabet, siger i et interview med den schweiziske avis Finanz & Wirtschaft, at det snart kunne være et godt tidspunkt at børsnotere Hapag-Lloyd.

Han vurderer, at tiden til en såkaldt IPO - initial public offering - er ved at moden, fordi virksomhedens økonomiske situation er blevet forbedret, og fordi aktiemarkederne generelt har gjort det godt den seneste tid.

Han vurderer, at en børsnotering vil kunne ske allerede i år eller alternativt næste år.

2015 også et svært år

Hapag-Lloyd lå for få år tilbage i fusionsforhandlinger med den anden tyske storreder Hamburg Süd, men forhandlingerne strandede på grund af storaktionærernes indblanding i processen.

Siden da har de to rederier kørt videre hver for sig og blandt andet begge udbygget deres sydamerikanske forretning, for Hapag-Lloyds vedkommende med opkøbet af chilenske CSAV.

I et interview med ShippingWatch i marts i år beskrev CEO i Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, 2014 som et svært år for rederiet. Samtidig var det også et år, hvor grundlaget for fremtiden blev lagt, understregede han. Det gælder for integrationen af CSAV og et internt optimeringsprogram, hvor begge tiltag ventes at levere både besparelser og indtjening på flere hundrede millioner dollars i år. Samtidig er Hapag-Lloyd i gang med at forny flåden, hvor en nedskrivning på 16 gamle containerskibe sammen med CSAV-fusionen var hovedårsagen til det enorme nettounderskud på 603,7 mio. euro sidste år.

Hapag-Lloyd bestilte i foråret fem nye nye skibe på hver 10.500 teu, alle med stor reefer-kapacitet tilpasset sydamerikanske ruter, til levering i 2016 og 2017.

Containerrederier tror på aftale med EU inden 2016 

Hapag-Lloyd styrker feedernetværk i Skandinavien 

Hapag-Lloyd forsøger på ny at hæve raterne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også