Rateindeks i største fald i mange år

Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) over spotpriser på containerfragt fra Shanghai til en lang række destinationer faldt i denne uge 10,8 procent til et nyt lavpunkt.
AF RITZAU FINANS

Der er igen gevaldigt pres på de rater, rederierne kan tage for at fragte containere fra Kina til resten af verden.

Det såkaldte Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) over spotpriser på containerfragt fra Shanghai til en lang række destinationer, falder i denne uge 10,8 pct. til 676,05. Det er første gang i mange år, at der er et tocifret procentvis fald på én uge, og indekset rammer dermed et nyt lavpunkt i det seksårige historie.

Med til historien hører, at rederiernes udgifter også er faldet meget på grund af de lavere brændstofpriser, og i første kvartal var der pæn fremgang i overskuddet hos blandt andre Maersk Line og CMA CGM trods de faldende rateniveauer.

SCFI-indekset sammensættes af raterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som er den måske vigtigste for de store containerrederier, heriblandt Maersk Line, vægter 20 pct., mens ruten til Middelhavet vægter 10 pct.

Ruterne til de amerikanske kyster vægter henholdsvis 20 pct. for vestkysten og 8 pct. for østkysten.

Indekset ses som en strømpil for rateniveauet på de globale fragtruter, omend de fleste rederier har afdækket en vis del af deres kapacitet med længerevarende kontrakter, der ikke er udsat for pludselige ratedyk eller -stigninger.

Det er Shanghai Shipping Exchange, der står for at indsamle SCFI-tallene, som består af indberetninger fra 32 firmaer i shippingbranchen, herunder alle de største containerrederier.

Containerrater ud af Kina på vej op 

Analytikere: Usikkerhed præger Maersk Line i 2015

SeaIntel: Lavt rateniveau er ny virkelighed 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også