Hapag-Lloyd og CMA CGM overgår Maersk med markant rateløft

Mens Maersk Line hæver prisen med 850 dollar per teu på ruterne fra Asien til Middelhavet, vil Hapag Lloyd have ekstra 950 dollar per teu på transporter både til Middelhavet og Nordeuropa. Franske CMA CGM har dog det højeste rateløft (opdateret den 18. april.)
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd
AF RITZAU FINANS

A.P. Møller - Mærks containerederi vil fra og med næste måned hæve prisen med 850 dollar per tyvefodscontainer (teu) på farterne fra Asien til Middelhavet, annoncerede Maersk Line tirsdag.

Og fredag siger tyske Hapag-Lloyd, at det vil have ekstra 950 dollar per teu på transporter både til Middelhavet og Nordeuropa, mens rateløftet er på 1000 dollar hos franske CMA CGM på farterne til Middelhavet.

Meldingerne kommer, efter at rederierne måtte se deres seneste forsøg på prisforhøjelser strande. Varslede rateforhøjelser på 800-1000 dollar per teu med virkning fra den 1. april mislykkedes totalt, og i stedet fortsatte spotraterne deres historiske nedtur til under 400 dollar per teu.

Den seneste opgørelse fra Shanghai Shipping Exchange viser fredag et globalt ratefald på hele 9 pct. denne uge, og indekset, der viser spotpriserne på containerfragt på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden, nåede dermed ned i 721,61 - det laveste niveau nogensinde.

Hvor markant indhug de store ratefald gør i Maersk Lines forretning er usikkert, da rederiet indgår lange kontrakter med sine kunder til rater, der ofte ligger højere end spotraterne.

"Historien har vist, at Maersk Line har formået at vise højere og mere stabile rater, end spotraterne indikerer. Men selvfølgelig er det lave indeks en indikation på, at der er svære markedsvilkår lige nu. Ikke mindst på grund af manglende disciplin og mindre volumener. Det kan selvfølgelig påvirke førstekvartalsregnskabet, men også hvordan ledelsen kommer til at udtale sig om fremtiden," siger Mærsk-analytiker Stig Frederiksen til Ritzau Finans.

Han vurderer, at prisfaldet skyldes flere ting, herunder dårlig prisdisciplin blandt nogle af rederierne.

"Vi er i lavsæsonen efter det kinesiske nytår, så indtil vi når ind i højsæsonen, ser vi altid faldende rater," siger Stig Frederiksen.

Analytiker i Sydbank Jacob Pedersen vurderede tidligere denne uge over for Børsen, at rederierne nu forsøger med et mere realistisk bud på prisforhøjelser på containerfragt, der qua stor kapacitet er "købers marked".

"Lægger du 1000 dollar oven i de rater, der var 1. april, vil du nå en væsentligt højere pris, end du kan forvente at nå 1. maj efter ratefaldet. Det udtrykker også den mere realistiske tilgang fra Maersk Line til markedet," påpegede Jacob Pedersen over for Børsen.

SeaIntel: Kunderne har vundet over containerrederne 

Alphaliner: Svært at retfærdiggøre voldsomme ratehop  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også