SHB: Rederier bør kunne løfte rater på Asien-Europa

Spotraterne mellem Asien og Europa faldt i sidste uge 13 procent, men containerrederne på ruterne bør kunne få stigninger igennem, da de i øjeblikket kun lige får dækket omkostningerne, vurderer Handelsbanken.
AF RITZAU FINANS

Rederierne, der sejler mellem Asien og Europa, bør være disciplinerede nok til at få trumfet ratestigninger igennem, da raterne i øjeblikket er så lave, at rederierne kun lige akkurat får dækket omkostningerne. Det skriver Handelsbanken i en analyse i forlængelse af, at raterne på Asien-Europa-ruten i seneste opgørelse er faldet med 108 dollar til 708 dollar per tyvefodscontainer.

Raterne har generelt været under pres gennem hele 2015, og Handelsbanken påpeger i den sammenhæng, at rederiernes varslede ratestigninger på 1000 dollar per teu med virkning fra 1. april bør kunne blive ført igennem.

"Vi vurderer, at der er en god sandsynlighed for, at det lykkedes rederierne at få gennemført de varslede ratestigninger, da de nuværende rateniveauer betyder, at de sejler under breakeven-niveauet. Dermed bør der være en udbredt disciplin blandt rederierne i forhold til at få gennemført ratestigningerne," skriver Handelsbanken i en analyse.

Raterne er faldet med 32 pct. i år og befinder sig ifølge Handelsbanken relativt set 28 pct. lavere end i samme periode af 2014.

Maersk Line ændrer kurs for brændstoftillæg 

I sidste uge faldt spotraterne på containerfragt mellem Asien og Nordeuropa faldt 13 pct. i denne uge - til det laveste niveau i 18 uger til 708 dollar per tyvefodscontainer, skrev Llyod's List fredag med reference til tal fra Shanghai Shipping Exchange.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Det overordnede fragtrateindeks, Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), viste et fald i denne uge på 7,6 pct. til 887,61 point, viser tal fra Shanghai Shipping Exchange. Indekset har hidtil i år i snit ligget på 1028,2 point.

På Asien til Middelhavet faldt raterne i denne uge 178 dollar til 935 dollar per teu, og på ruterne mellem Asien og den amerikanske vestkyst dykkede de 86 dollar til 1835 dollar per fyrrefodscontainer. På ruterne fra Asien til den amerikanske østkyst faldt raterne med 171 dollar til 4569 dollar per fyrrefodscontainer.

Maersk Line henter 20 pct. af sine volumener på Asien-Europa, og hos Handelsbanken venter man et pres på rederiets rater på 4 pct. i resten af 2015, da de i øjeblikket lave oliepriser bør afspejle sig i lavere rater. Trods presset på raterne fastholder Handelsbanken en købsanbefaling på Maersk-aktien og et kursmål på 18.400 kr. Maersk B-aktien stiger mandag morgen 0,6 pct. til 15.300 kr.

Lav bunkerpris presser det intra-asiatiske marked 

Alphaliner: Maersk beholder 23 pct af oliebesparelsen  

Smedegaard: 2M vil styrke Maersk Lines resultat i år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også