Hamburg Süd udvider samarbejdet med Ocean Three

Hamburg Süd udvider nu sit samarbejde med Ocean Three-medlemmet CMA CGM til andre ruter end det igangværende samarbejde på Europa-Sydamerika. Se hvilke ruter her.

De to europæiske storcontainerredere Hamburg Süd og CMA CGM har indgået aftale om at udvide det samarbejde, som de allerede har på containerhandlen mellem Europa og Sydamerika. Mens CMA CGM er en del af Ocean Three alliancen, er Hamburg Süd ikke tilknyttet en alliance, men bliver inddirekte tilknyttet Ocean Three gennem det udvidede samarbejde.

Formålet med samarbejdet er ifølge de to redere at spare på omkostningerne, tilbyde hurtige transittider og regelmæssige afgange.

Se meddelelsen fra de to rederier her

Den første del af det nye samarbejde bliver, at Hamburg Süd også har nogle slots på ruterne mellem Asien og Caribien på CMA CGM's såkaldte PEX2-service. Den ændring er allerede trådt i kraft i midten af januar.

Fra midten af maj begynder Hamburg Süd sammen med CMA CGM og alliancepartneren UASC så også at sejle i en "pendul-service" mellem Asien, Caribien, USA's østkyst og Nordeuropa, hvor UASC står for den transatlantiske sejlads.

Det tredje punkt i samarbejdet træder i kraft i juli, hvor de to rederier sammen med andre partnere vil omskabe ruterne mellem Asien og den amerikanske øst- og vestkyst.

"CMA CGM har underskrevet en ny stor aftale med en værdifuld partner. Dette partnerskab styrker Gruppens position i Syd- og Nordamerika og afspejler vores ambitioner i dette hurtigtvoksende områder og giver os midlerne til at accelerere vores udvikling," siger vice chairman i CMA CGM Rodolphe Saadé i en pressemeddelelse fra rederiet.

Ocean Three var ved udgangen af januar i år ifølge Drewry den mindste af de fire store containeralliancer med en markedsandel Asien-Nordeuropa på 21 procent. Den position kan være ændret allerede til sommer, vurderer analysehuset, der tror, at G6 kan tabe terræn.

Samarbejdet på Europa-Sydamerika mellem CMA CGM og Hamburg Süd har konkurrence fra Hapag-Lloyds fusion med chilenske CSAV, der gjorde den tyske containerreder stærkere på ruten.

USAs vestkyst hev containerredernes rettidighed ned i 2014 

UASC på reefer-indkøb

Drewry: Alliancer er bedre end deres rygte 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også