Her er Hapag-Lloyd og CSAVs nye netværk

Fusionen mellem tyske Hapag-Lloyd og chilenske CSAV har skabt et større rutenetværk for containerrederierne. Se det hele her.
Foto: Hapag-Lloyd
Foto: Hapag-Lloyd

De to containerrederier Hapag-Lloyd og CSAV er med en fusion blevet til verdens fjerde største efter Maersk Line, MSC og CMA CGM på de tre første pladser.

Sammenlægningen har ført til et udvidet rutenetværk, som Hapag-Lloyd i dag har offentliggjort på sin hjemmeside.

Få overblik over hele netværket her

Det nye storrederi er blevet omtalt som en gevinst for ejerne, fordi rederiet får større dækning globalt og økonomiske stordriftsfordele. Men hvor stor en fordel, det egentlig er, stiller Alphaliner spørgsmålstegn ved i en ny analyse.

"CSAVs containerforretning blev prissat til 1.216 mio. euro af Hapag-Lloyd bestående primært af immaterielle værdier og 'goodwill'-elementer. Nettoværdierne, der blev overtaget blev bogført til 439 mio. euro, men en fair værdijustering for den formindskede værdi af CSAV's flåde samt ufavorable charter- og containerleasingkontrakter ville fuldstændig fjerne værdien af de materielle aktiver, der er blevet opkøbt," skriver Alphaliner en analyse fra denne uge.

Et enkelt containerrederi banker alle de andre 

Udover usikkerheden med immaterielle værdier og goodwill spiller det også meget kraftigt ind, at CSAV ikke har været profitabel i flere år. Faktisk har rederiet i seks ud af de seneste syv år ikke formået at levere et plus på bundlinjen. Lægger man de flere års dårlige resultater sammen, svarer det til, at CSAV siden 2008 har opbygget et minus på 2,4 mia. USD, og ifølge Alphaliner er der ingen tegn på overhovedet, at rederiet vil gå i plus i den nærmeste fremtid.

Alphaliner tvivler på værdien af Hapag-Lloyd køb 

Nu er de fire store containeralliancer klar 

Opkøb af mindre containeroperatører vinder frem 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også