Containerrederiernes punktlighed styrtdykker i USA

Arbejdskonflikten på den amerikanske vestkyst sætter nu sit tydelige spor i containerrederiernes evne til at anløbe og afgå til tiden fra de store amerikanske havne. For Maersk Line er der godt nyt, når det gælder den kommende 2M-partner, MSC.
Foto: Seanews.com
Foto: Seanews.com

Containerrederierne har mere end svært ved at leve op til løfterne til de amerikanske kunder om at levere varerne til tiden, viser den seneste opgørelse over punktligheden, den såkaldte reliability, fra SeaIntel.

Selvom der ikke behøver at være en direkte sammengæng mellem lav punktlighed og arbejdskonflikterne på den amerikanske vestkyst, tager SeaIntel det for givet, at det er flaskehalsene ved Los Angeles og Long Beach som en konsekvens af konflikten, der ligger bag faldet i den seneste måneds reliability.

De øst- og vestgående ruter på Stillehavet fra de amerikanske havne har nu en punktlighed på hhv. 58 procent og 71 procent.

CCO og partner i SeaIntel Alan Murphy siger om tallene:

"Det er vigtigt at være opmærksom på, at vi ikke med sikkerhed kan konkludere, at det betydelige fald i reliability på ruterne til og fra Los Angeles og Long Beach skyldes congestion i havnene, men det er vores formodning, at faldet i on-time performance er tæt forbundet med den nuværende congestion. Situationen i Californien må være meget frustrerende for både afskibere og rederier, som nu kan konstatere, at reliability og leveringen af containere er faldet med hhv. 23,5 og 24 procentpoint."

Skou: Maersk Line og MSC skal være lige punktlige 

På den positive side kan afskibere og redere glæde sig over, at reliability på hovedruten mellem Nordeuropa og Asien er steget med hele 11 procentpoint til 76 procent i oktober, hvor opgørelsen, der bygger på data fra 11.164 ankomster, er foretaget.

Godt nyt fra MSC

Samtidig er der godt nyt til Maersk Line og 2M-partneren MSC, som kæmper med at få en mere ens reliabilty, inden samarbejdet går i luften om kun fire uger. Maersk Line har, traditionen tro, førstepladsen som det mest pålidelige containerrederi i verden med en reliability i oktober på 87,2 procent.

I sidste uge fortalte Maersk Lines CEO, Søren Skou, til ShippingWatch, at de to rederier har aftalt, at de begge skal ligge i den øverste fjerdedel af billedet over containerrederiernes punktlighed. Det har MSC haft svært ved i årevis. Den seneste opgørelse viser dog, at MSC nu har kæmpet sig op på en femteplads blandt de 20 største rederier, der indgår i opgørelsen med reliability på godt 76 procent.

Containerrater falder for fjerde uge i træk

Ledige containerskibe på laveste niveau siden 2008 

SeaIntel: Alt for mange store containerskibe næste år

Et enkelt containerrederi banker alle de andre 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også