Bimco: Asien-Europa kan overgås af anden rute

Handelsruten mellem Østasien og Europa er i øjeblikket rederiernes største slagmark, men en anden rute kan blive den største i fremtiden.
AF RITZAU FINANS

Asien-Europa er den altdominerende handelsrute at beherske, når man taler om containerredernes magtfordeling i verden. Men det bilede kan komme til at se anderledes ud, vurderer den maritime brancheorganisation Bimco.

Handelsruten mellem Østasien og Europa har i løbet af årets første syv måneder noteret en vækst i efterspørgslen på 8,0 pct., når der sammenlignes med samme periode sidste år ifølge Container Trades Statistics (CTS).

Men ifølge Bimco har den store efterspørgsel sænket antallet af overskydende skibe og gjort det lettere at integrere nybyggede Ultra Large Containerships (skibe med en kapacitet på mere end 14.500 teu, red.) ind på handelsruten mellem Østasien og Europa.

Samtidig har fragtraterne holdt niveauet op til starten af højsæsonen, mens det i årets travleste periode inden for containershipping ser ud til, at markedet har været overfyldt med antallet af skibe. Disse faktorer skal have bragt fragtraterne ned, skriver Bimco.

På grund af udviklingen ser Bimco en mulighed for, at ruten mellem Østasien og den amerikanske østkyst i fremtiden kan overtage pladsen som den største slagsmark for rederierne.

Blandt grundene nævnes udvidelsen af Panama-kanalen, der fra 2016 kan tage imod containerskibe op til 13.000 teu, mens en række andre udvidelser i og omkring USA giver handelsruten mulighed for at modtage nogle af branchens største skibe.

Drewry: Selv mindre containerredere tjener nu penge 

SeaIntel: Europas stærke import godt nyt for rederierne 

Rater på Asien-Europa fortsatte sydover sidste uge 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også