Maersk Line vil spare 350 mio USD årligt på 2M

Det forventede samarbejde mellem Maersk Line og MSC vil give rederiet en årlig besparelse på 350 mio. USD, lyder forventningen fra Maersk.
Foto: Maersk Line
Foto: Maersk Line
AF KATRINE GRØNVALD RAUN OG OLE ANDERSEN

Der er store besparelser at hente for Maersk Line, hvis myndighederne i Kina og USA godkender det annoncerede samarbejde med schweiziske MSC.

Kommer alliancen igennem, regner Maersk Line med at kunne spare omkring 350 mio. USD årligt, lyder forventningen fra rederiet i det materiale, der er udleveret til Maersk Gruppens kapitalmarkedsdag onsdag. Maersk Line understreger da også, at forventningerne afhænger af netop godkendelsen fra søfartsmyndighederne i USA og Kina, som i øjeblikket er i gang med at vurdere samarbejdet.

Også forventningerne til rederiets investeringer i ny kapacitet fremgår af materialet. Fra 2015 til 2019 forventer Maersk Line at investere i gennemsnit 3 mia. USD årligt i nye skibe.

"Den nuværende ordrebog er ikke tilstrækkelig til at vokse med markedet. Der er behov for 425.000 teu i ny kapacitet med levering i 2017-2019," skriver Maersk Gruppen i oplægget.

Det svarer til over 23 af Maersk Lines største skib, Triple-E, der har en kapacitet på 18.000 teu.

De nye skibe skal understøtte Maersk Lines position med lave omkostninger ved at være størst på alle ruter, hvor selskabet opererer. Maersk Line bemærker, at overskuddet af mindre skibe i containersegmentet gør det attraktivt at indchartre skibe her.

"Det betyder, at vi skal træffe investeringsbeslutninger inden for de næste 12 måneder," tilføjer Maersk Line-direktør Søren Skou under præsentationen, skriver Ritzau Finans.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Containerrederiet noterer desuden, at Maersk Line lige nu leverer på mellemlangt sigt, og at det derfor er fornuftigt at investere på en disciplineret måde fremadrettet. Med de sidste leveringer af rederiets Triple-E i løbet af 2016, er derefter er der ikke planlagt nyleveringer.

"Vi kommer til at investere i store skibe på minimum 10.000 teu hver. Der er en undtagelse, fordi vi overvejer også at bygge mindre skibe til Seago Line i Nordeuropa, hvor kravene til svovludledninger er skrappere. Men hovedfokus er på større skibe", siger Søren Skou ifølge Ritzau Finans.

Skibene skal dels være de største mulige på de forskellige handelsruter, så nhedsomkostningerne holdes nede, og samtidig vil en overflod af små skibe gøre det attraktivt for Maersk Line at øge kapaciteten ved at indchartre skibe i dette segment. I øjeblikket er lidt over halvdelen af Maersk Lines skibe indchartrede.

Maersk Line har investeret for i gennemsnit 2,3 mia. dollar om året i perioden 2003-2013, mens tallet i 2013 var nede på 1,6 mia. dollar.

Investeringerne dækker dog ikke kun over nye skibe. Der skal også bruges penge til opgradering af gamle skibe, it-systemer og lignende, fortæller Søren Skou ifølge Ritzau.

Foto: Maersk
Foto: Maersk

Grafik stammer fra "Towards a premium conglomerate" og er baseret på forventet vækst i efterspørgsel på 4-6 pct. om året, Kilde: Maersk Line

Avis: Maersk sikre på kinesisk ja til 2M

Danske Bank: Shipping står foran flere års optur  

Maersk og MSC afslører netværket for 2M 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også