Hamborg-reder: Konsolidering hårdt for os

Det tyske tramprederi Hansa Treuhand har verdens 20 største container-linjerederier som kunder, og alliancer som 2M rammer hårdt, siger ejer og CEO Hermann Ebel.
Foto: Hamborg Havn
Foto: Hamborg Havn

Det Hamborg-baserede Hansa Treuhand tramprederi er lunken over for den konsolidering i containerbranchen for linjerederier, der finder sted lige nu.

"Jeg ser på det med blandede følelser. På den ene side har vi stor interesse i økonomisk sunde rederier som vores samarbejdspartnere. Vores kunder er alle på ranglisten over de 20 største containerrederier. Det er seriøse selskaber, som ikke i de senere år har givet os ubehagelige overraskelser. Men mere koncentration på markedet betyder jo også mere magt i markedet til linjerederierne frem for tramprederierne," siger CEO Hermann Ebel til Hamburger Abendblatt og fortsætter:

"Vi er nødt til at holde et vågent øje med, om det udvikler sig til vores ulempe. Dybest set chartrer de førende linjerederier en stor del af deres skibe ind, helt op til 80 pct. af flåden."

Hansa Treuhand er et af de store Hamborg-rederier, som sejler tramp og har verdens store containerredere på linjefart som kunder. Konsolidering blandt rederne i linjetrafikken er en af de post-krise-tendenser, der får indvirkning på tramprederierne. For eksempel når 2M træder i kraft, og når Hapag-Lloyd fusionerer med CSAV.

Otte kriser siden 1983

Hermann Ebel, der nu er 65, blev en del af shippingbranchen i 1983, og siden da har rederen oplevet otte kriser i shipping. Den seneste er den hårdeste og mest langvarige, mener rederen, og det kan ses hos selskabet.

"Også vi er ikke blevet sparet af krisen. Før begyndelsen var flåden, der drives af os, på 85 skibe. På nuværende tidspunkt er det kun 64. Tre fondsskibe (KG-fondsejet), som vi havde finansieret og gjort klar, måtte meldes insolvent. For fire andre skibe har vi nu udviklet koncept for fortsættelse af driften. vi ved endnu ikke endeligt, om banker og private investorer vil gå sammen om den nødvendige refinansiering af skibene. Hvis ikke bliver vi nødt til at sælge dem. Generelt synes jeg, at det hos Hanse Treuhand ser fint ud i sammenligning med andre tramprederier," siger Herman Ebel til Hamburger Abendblatt.

Salgspriser på Panamax-containerskibe i frit fald 

Tyske redere advarer om markant udflagning 

Offens store containerflåde skrumper igen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også