Containerrederier vil igen hæve rater på Stillehavet

Transpacific Stabilization Agreement (TSA) anbefaler endnu en gang sine medlemmer at sætter raterne op, denne gang med 600 USD fra den 1. september. Grunden er bl.a., at rederierne har travlt.

I et forsøg på at forbedre indtjeningen blandt de 15 medlemmer af Transpacific Stabilization Agreement (TSA) anbefaler organisationen, at containerrederierne sætter raterne op på alle destinationer i Stillehavet fra 1. september.

“Linjerederierne har haft en beskeden indtjening indtil videre i år, men de kæmper fortsat for at komme tilbage i overskud,” lyder det i en meddelelse, som Brian Conrad, executive administrator i TSA udsendte i går.

Samtidig peger TSA dog på, at det også er travlhed lige nu, der gør det nødvendigt med højere rater.

“På de fleste rute-segmenter opererer de med fuld eller næsten fuld kapacitet med meget begrænsede muligheder for at begå fejl i håndteringen af aktiverne, så denne stigning er nødvendig for at have en buffer til at dække omkostningerne og sikre valget af service og pålidelighed," tilføjer han.

Endnu et løft

De seneste måneder har været travle for rederierne ifølge TSA med en høj udnyttelsesgrad på skibene, og bookninger på skibene tyder på, at det vil fortsætte ind i september.

"Med stigende udgifter til udstyr, transport fra havnene og håndtering af containere, mener rederierne, at en højere grundrate, der fortsætter ind i 2015, er nødvendig for at opretholde et tilstrækkeligt serviceniveau."

15. juli forsøgte TSA sig ligeledes med et rateløft på 200 dollar per fyrrefodscontainer (feu) fra midten af måneden, efter at alliancen også gennemførte et tilsvarende løft med effekt fra den 1. juli.

TSAs medlemmer er de følgende rederier:

  •  APL Ltd.                      
  •  China Shipping Container Lines                        
  •  CMA-CGM                                  
  •  COSCO Container Lines, Ltd.       
  •  Evergreen Line                             
  •  Hanjin Shipping Co., Ltd.             
  •  Hapag-Lloyd AG                          
  •  Hyundai Merchant Marine Co., Ltd.
  •  Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. (K Line)
  •  Maersk Line
  •  Mediterranean Shipping Co.
  •  Nippon Yusen Kaisha (N.Y.K. Line)
  •  Orient Overseas Container Line, Ltd.
  •  Yangming Marine Transport Corp.
  •  Zim Integrated Shipping Services

Asien-Europa rater falder tilbage

Containerraterne dykker igen efter optur

TSA vil løfte raterne mellem Asien og USA 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også