Opsving i chartermarked for containerskibe slået tilbage

Mange slutninger af skibe, men det er for korte perioder, og raterne skal markant højere op, før de kan dække omkostninger og finansiering, siger Thomas Preben Hansen, CEO i Rickmers Maritime.
Foto: IMO
Foto: IMO

De seneste måneders skrøbelig tegn på lidt bedre tider i det hårdt prøvede chartermarked for ejere af containerskibe holdt ikke, og de svagt stigende stigende rater er ifølge Thomas Preben Hansen, CEO i Rickmers Maritime, faldet tilbage igen.

"I Panamax og baby-Panamax så vi i en periode små stigninger til et niveau omkring 10.000 USD og godt 9.000 USD, men de er faldet tilbage igen. Men om det er 8.000 eller 9.000 USD spiller ikke den store rolle, når ikke vi kan se en klar tendens. Niveauet skal markant højere op, før det kan begynde at dække omkostninger og finansiering," siger Thomas Preben Hansen fra det Singapore-noterede Rickmers Maritime, der ejer 16 containerskibe:

"Den trend, vi havde håbet på at se, er desværre nok alligevel lidt for tidlig. De fundamentale forhold i markedet bliver dog bedre og bedre. Væksten i lasterne opjusteres løbende, og der er ikke bestilt specielt mange nybygninger de seneste 6-12 måneder, så balancen begynder at se væsentlig mere fornuftig ud. Vi er måske tættere på, end vi har været i lang tid, men vi skal altså op at have en høj udnyttelsesgrad og løbe tør for oplagt tonnage, før vi ser en stigning i timecharter-raterne."

Store containerredere chartrer skibe til bundpriser 

De næste otte uger op til højsæsonen er traditionelt det tidspunkt, hvor TC-raterne kommer op, og sker det ikke, skal man seks måneder længere frem, før der er udsigt til stigninger igen.

Analysehuse som bl.a. Alphaliner har de seneste uger og måneder registreret pæn aktivitet i chartermarkedet med slutning af skibe. I en Charter Market Update 5. august konstaterede Alphaliner fortsat pæn aktivitet sommerferieperiode, omend raterne er under pres for alle skibsstørrelser i containersegmentet. Især efterspørgslen i Over-Panamax er pæn, men raterne er skuffende.

"Befragtningsaktiviteten er forholdsvis høj, men det er ligeså meget fordi, at mange skibe sluttes på korte perioder. Også skibe, som traditionelt sluttes på lange perioder, sluttes i dag ofte på 3, 6 eller 12 måneder. Derfor ligger antallet af slutninger på et fornufrigt niveau, men det er ikke nødvendigvis udtryk for, at der er ultra meget efterspørgsel. Så længe raterne er, hvor de er nu, taler vi kortere perioder," siger Thomas Preben Hansen.

Rickmers Maritime fordoblede overskud i 2. kvartal 

Tyske skibsejere taber terræn i chartermarked 

Stor aktivitet i chartermarked for containerskibe 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også