Rederne: Særregler for containerredere positivt for alle

Forventeligt men positivt, at EU har forlænget den såkaldte Consortia Block Exemption Regulation, så den gælder frem til 2020, siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening Jacob K. Clasen.

EU-Kommissionen har forlænget de regler, der tillader containerrederier at indgå i tekniske samarbejder med andre rederier. Dermed udnyttes skibe og udstyr mere optimalt, hvilket er positivt for alle, mener Danmarks Rederiforening.

Helt som ventet har Europa-Kommissionen besluttet at forlænge den såkaldte Consortia Block Exemption Regulation, så den gælder frem til 2020. Reglerne betyder, at containerrederier, som arbejder sammen om samsejling, må have en samlet markedsandel på op til 30 procent, uden at komme i konflikt med EU's konkurrenceregler. Det kræver blot, at der ikke indgår prisaftaler, hvilket ifølge Kommissionen ikke er tilfældet.

Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

Reglerne gør rederier i stand til at opnå stordriftsfordele, udgå unødige juridiske byrder og tilbyde bedre services til kunderne, skriver Kommissionen.

”Det er en fornuftig ordning, som gør det mere fleksibelt for container-rederier at koordinere aktiviteter i et vist omfang til gavn for deres kunder. Som oftest ville Kommissionen alligevel ende med at tillade et samarbejde, men særaftalen giver en nødvendig forudsigelighed og sparer tid og ressourcer. Derfor er det positivt, at aftalen er blevet forlænget med yderligere fem år,” siger afdelingschef i Danmarks Rederiforening Jacob K. Clasen på foreningens hjemmeside.

EU forlænger særregler for containerredere 

EU vil forlænge containerundtagelse  

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også