Medie: Redere vil ud af antitrustsag i EU
Maersk Line og en række af rederiets konkurrenter er gået i forhandlinger med EU-Kommissionen for at få afsluttet en antitrust-sag og undgå bøder. Det oplyser tre personer med kendskab til sagen til nyhedsbureauet Reuters.
Med i forhandlingerne er også containerederierne MSC, CMA CGM, Evergreen, Hyundai samt nogle japanske rederier.
EU's konkurrencemyndigheder beskyldte i november rederierne for ulovligt samarbejde siden 2009 om rateforhøjelser på visse europæiske ruter.
Ingen navne er nævnt officielt, men Reuters erfarer, at 14 selskaber bliver undersøgt i sagen.
Maersk: Vi har ikke handlet i strid med EUs lovgivning
Da EU i november åbnede undersøgelsen, var det med den begrundelse, at rederierne har signaleret prisændringer til hinanden gennem pressemeddelelser og meddelelser på selskabernes hjemmesider. Her henviste EU bl.a. til rederiernes systematiske udmeldinger om rateløft på de forskellige rutenetværk:
"Disse meddelelser kommer flere gange om året og indeholder beløb for prisforhøjelsen og datoen for implementeringen, hvilket generelt kendetegner alle meddelende selskaber," skrev EU-Kommissionen.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
De aktuelle forhandlinger i Bruxelles drejer sig om, hvilke indrømmelser rederierne skal gøre for at får afsluttet sagen.
Maersk ønsker ikke at kommentere sagen over for ShippingWatch, men i forbindelse med åbningen af undersøgelsen i november, sendte rederiet en fondsbørsmeddelelse ud:
"Maersk Line noterer sig Europa-Kommissionens beslutning om at indlede en formel undersøgelse. Der er på nuværende tidspunkt ikke modtaget en formel henvendelse fra Kommissionen vedrørende sagen, men vi er blevet informeret om, at vi vil være en del af undersøgelsen," skrev Maersk.
Rusland og EU i alliance mod shippingkarteller
Relaterede artikler
Maersk Line bekræfter konkurrencesag i Rusland
For abonnenter
Rusland og EU i alliance mod shippingkarteller
For abonnenter