Containerskibe bryder snart 400 meters grænsen

Maersk Lines Triple-E serie består af verdens største containerskibe, som er 400 meter lange. Inden for 18-24 måneder bliver skibene endnu længere, lyder det fra industrien.
Foto: SØLBECK CHRIST
Foto: SØLBECK CHRIST

De største containerskibe i verden er fortsat Maersk Lines Triple-E serie, hvoraf de første er sat i linjefart mellem Asien og Europa. Endnu større skibe er på vej, der kan fragte flere containere end de 18.000 teu, som Maersk-skibene er bygget til.

Men ifølge det store hollandske rådgivende ingeniørfirma Ocean Shipping Consultants, der er en del af Royal Haskoning DHV, vil der inden for 18 til 24 måneder være skibe på vej, der har brudt den magiske grænse på de 400 meter og kan fragte 22.000 teu.

"Jeg tror ikke, vi har nået den ultimative størrelse endnu. Vi vil sandsynligvis se ordrer på 22.000 teu inden for de næste 18-24 måneder, og at skibene bryder grænsen for de 400 meter," sagde Andrew Penfold, project director hos Ocean Shipping Consultants på en konference for nylig ifølge Sustainable Shipping.

Ifølge Drewrys containerekspert Martin Dixon vil megaskibene og de nye og kommende alliancer sænke omkostningerne og føre til lavere fragtrater på længere sigt. Men han peger også på de negative effekter af de mange nye, store skibe:

"Kort tids effekterne er stigende overkapacitet og cascading af kapacitet fra Øst-Vest- hovedruterne til mindre Nord-Syd ruter, som skaber ubalance i markedet."

Penfold tilføjede, at de rederier, der ikke er gået med på bølgen og betilt større skibe, kommer under et voldsomt pres. Senest har israelske Zim ifølge Lloyd´s List medlt ud, at rederiet ikke kan være med på Asien-Europa uden store skibe. Samtidig er Zim efterhånden en af dfå på containerrederiernes Top-20, der ikke er med i en alliancen. Det er også svært at se, hvilken alliance eller samarbejde Zim skulle komme med i.  Arabiske UASC, der indtil videre også formelt står uden for en alliancen, er ikke en option alene pga. de arabiske rødder.

Mr. Triple-E skal lede olieforskning

Kanal-projekt trækker virksomheder til Nicaragua

Konsolidering blev et netværk af alliancer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også