Søfartsstyrelsen: Vejning af containere en milepæl

IMO's godkendelse af internationale regler for vejning af containere kan måske forhindre gentagelser af forlis, som det skete, da MOL Comfort brækkede over i to dele.
Foto: Scanpix
Foto: Scanpix

Søfartsstyrelsen betegner det som en milepæl, at IMO har godkendt internationale regler, der sikrer vejning af containere, før de transporteres til søs. Reglerne vil øge sikkerheden, medvirke til at forhindre ulykker og forebygge at containere tabes i søen, mener styrelsen:

"Danmark har i flere år arbejdet for bedre vægtoplysninger om containere, der transporteres til søs. Danmark er også blandt initiativtagerne til de nye skærpede regler. Det er en milepæl, at IMO nu har godkendt internationale SOLAS-regler. Reglerne sikrer, at en container ikke lastes, uden at vægten er verificeret efter fastlagte regler, og afskiberen har oplyst skibet og lasteterminalen herom."

Vægten på containere er væsentlig for sikkerheden, påpeger Søfartsstyrelsen med henvisning til, at ukorrekte oplysninger kan føre til kollaps af containerstakke, overbordfald af containere og ikke mindst skibsulykker pga. overbelastning af skibe. Det blev bl.a. illustreret, da containerskibet MOL Comfort brækkede over i to dele. Trods flere forsøg var det ikke muligt at bjærge skrogdelene, som sank, hvorved flere tusinde containere gik tabt. Havarirapporten peger konkret på, at ulykken netop skete pga. overbelastning.

"Samtidig bliver containerskibe større og større. Det har derfor stor betydning for skibets stabilitet og skrogets integritet, at man har præcise vægtoplysninger om lasten," mener Søfartsstyrelsen.

De nye regler forventes at blive vedtaget på søsikkerhedskomitéens møde i efteråret 2014.

Mitsubishi kaster skylden for knækket skib på reder 

IUMI: Skibsskader på rekordlavt niveau 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også