Containerrederiernes pålidelighed i ny bundrekord
![Foto: Hapag-Lloyd](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4644192.ece/ALTERNATES/schema-16_9/BerlinExpress02_print.jpg)
Det var tilsyneladende ikke bare en enlig svale, da tallene for de globale containerrederiers pålidelighed viste et brat fald i januar. Ifølge tallene for februar, som SeaIntel netop har offentliggjort, fortsatte faldet i februar, som dermed sætter ny bundrekord for rederiernes evne til at komme frem med kundernes varer til tiden.
Tallene for februar viste, at 68,4 procent af containerskibene kom frem til tiden i modsætning til januar, hvor tallet var på 69,5 procent.
Igen i februar må Maersk Line se sig overhalet af Hamburg Süd som det mest pålidelige af de store globale containerrederier. Hamburg Süds pålidelighed var som den eneste af de målte rederier over de 80 procent og landede på 84 procents rettidige ankomster. Maersk Line er nede på 79,5 procent.
Specielt den manglende evne til at komme frem til tiden er et kritikpunkt, som afskiberne slår hårdt på. Det gjaldt også Bjørn Vang Jensen, vice president for global logistics hos Electrolux, som over for ShippingWatch afgav følgende svada for nylig:
"Vi har efterhånden alle sammen vænnet os til slow steaming og super slow steaming. Ikke at det var ret svært, for der var jo ikke nogen, der kom til tiden alligevel, så vores forsyningskæder var vant til at operere med buffere. Nu er der ganske vist stadig ikke nogen, der kommer til tiden, så den største ændring på den konto er, at de nu kommer for sent langsommere end før, men i realiteten var det ikke ret svært at vænne sig til, med mindre man havde en just-in-time supply chain."
COO og partner i SeaIntel, Alan Murphy, er enig:
"Det fortsatte fald når nu et niveau, der må være meget frustrerende for afskiberne," siger han i en kommentar.
Zim, MSC og NYK er bundskrabere i Top-20.
Electrolux: Alliancerne vil gavne kunder som os
Maersk Line: Nu afventer vi Kina og EU
Relaterede artikler
Electrolux: Alliancerne vil gavne kunder som os
For abonnenter