CKYHE-alliancen vil øge effektiviteten

Med Evergreens indtræden i CKYH-alliancen skal i alt 61 skibe sejle på ruterne mellem Asien, Middelhavet og Europa. Resultatet skulle ifølge parterne være færre havnekald og kortere leveringstid.
Foto: Hanjin
Foto: Hanjin

Den nye CKYHE-alliance, hvor Evergreen indgår som femtepartner i alliancen mellem Cosco, K-Line, Yang Ming og Hanjin, vil fra start i midten af april, hvis ellers alliancen godkendes af myndighederne, sejle på Asien-Europa-ruterne.

Som tidligere beskrevet kommer samarbejdet til at indholde i alt ti ruter til Asien, hvoraf de seks kommer til at gå til Norderuropa, mens de resterende fire har destinationer i Middelhavet.

De fem rederier bidrager med i alt 61 skibe, som fra start skal besejle ruterne, og heraf lægger sidstankomne Evergreen 17 skibe i puljen. Cosco bidrager med 15 skibe, Hanjin 13, Yang Ming ni og K-Line skal sejle med otte skibe i netværket. Evergreen kan i den nye konstellation indsætte nogle af de store ULCS'ere, som man i ugerne omkring nytår indgik charteraftaler på. I alt vil rederiet i løbet af 2016 og 2017 få leveret ti skibe med kapacitet på over 14.000 teu. 

Overfor Lloyd's List udtaler en unavngiven talsperson fra K-Line, at man vil med CKYHE-alliancen vil reducere antallet af havnekald i et forsøg på at skære kraftigt i operationsudgifterne. Evergreen og CKYH havde oprindeligt 79 havnekald i deres planer for den kommende sommer, men efter allianceetableringen er det tal nu nede på 63.

Derudover vil man med færre kald til containerterminaler også nedbringe transittiden betragteligt.

"Transittiden fra Shanghai (til Europa, red.) vil kunne nedbringes fra 71 dage til 26 dage på de nye ruter," siger talsmanden ifølge Lloyd's List. Det er ikke nærmere beskrevet, hvorfor transittiden har været opgjort til hele 71 dage, da den normale transittid for ruter fra Asien til Europa ligger i omegnen af 30 dage. Nedbringelsen af transporttiden skal blandt andet ske gennem de to nye ruter Central Express og South Express, som afløser de to loops kaldet NE7 og CEM. DE eksisterende NE2-, NE3-, NE6- og CES-ruter fastholdes.

Tidligere torsdag fremlagde G6-alliancen planerne for de to store amerikansk-asiatiske ruter. Her er planen for G6

Cosco og CSCL indleder stort samarbejde 

SeaIntel: Maersk Line holder snuden i sporet

Kinesisk samarbejde baner vej for nyt CKYH

SeaIntel: Kinesisk samarbejde ændrer alliancebilledet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også