Søren Skou: Maersk Lines 2013-resultat skal fejres

Årsresultatet for Maersk Line, der først offentliggøres om en uge, giver god grund til fest i containerrederiets mange afdelinger rundt om i verden, fortæller CEO Søren Skou, til rederiets 100 øverste ledere.

Selvom der er en uge til, at Maersk Gruppen og herunder Maersk Line kan offentliggøre sit resultat for 2013, er der god grund til, at linjerederiets medarbejdere kan finde champagnen frem.

Maersk Lines CEO Søren Skou lagde i alt fald ikke fingrene i mellem, da han for nylig havde rederiets 100 øverste ledere på besøg i København til Maersk Lines årlige Global Leader Conference.

I en videooptagelse, der blev sendt on-line til Maersk Line world wide og distribueret til alle deltagerne, siger Søren Skou bl.a.:

"Når resultatet bliver offentliggjort den 27. februar, vil der være noget at fejre. Det gør vi, og jeg opfordre jer til at gøre det samme, for der er virkelig noget at fejre."

Afkastet skal forbedres

Søren Skou kommer ikke nærmere ind på resultatets størrelse for sidste år i videoen, men han peger på de positive elementer, der har trukket det danske containerrederis resultat i den rigtige retning, og som gør rederiets præstation bedre end konkurrenternes:

Maersk Line har i 2013 været inde i en stærk udvikling og kan præstere bedre marginer end konkurrenterne. Det er ikke kommet gennem højere rater. Tværtimod, fordi Maersk Line måtte sænke priserne overordnet med godt syv procent i løbet af 2013. Derimod var det slow steaming, nedlæggelse af ruter og optimering af netværk i det hele taget, der ifølge Søren Skou har skabt resultatet i 2013. Flere containere på færre skibe har fået udnyttelsesgraden i Maersk Lines netværk til at stige med 4,4 procent sidste år.

Søren Skou er dog også meget præcis om, hvor Maersk Lines helt overordnede udfordring ligger, og hvor den i øvrigt har ligget de sidste ti år, ifølge CEO'ens præsentation over for lederteamet: Afkastet til aktionærerne. Det er for lavt, og det skal der gøres noget ved, lyder det utvetydigt fra Søren Skou.

"Det har vi ikke levet op til i ti år, og det skal forbedres," understreger han.

I præsentationen var der ikke nyheder om P3-alliancen.

Maersk ønsker ikke at kommentere over for ShippingWatch og skriver i en mail:

"Shippingwatch citerer information fra en intern præsentation, der skal ses i en større kontekst. Maersk Line kommenterer af princip ikke på information, der er ment som intern."

Hvor trykker skoen for Maersk Line? Læs artiklen på ShippingWatch: Søren Skou: Her er Maersk Lines største udfordringer

Kinesisk samarbejde baner vej for nyt CKYH

P3-alliancen splitter amerikanske interesser

Rateindeks fortsætter fald

Sengetøjsgigant ser muligheder i P3-alliancen

Nu vrister søfarten sig fri fra sumpen  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også