ShippingWatch

Medie: China Shipping vil udelukke P3

China Shipping Group, som ejer containerrederiet CSCL, vil forhindre P3-alliancen i at operere i Kina. Kineserne frygter, at fragtraterne med P3 vil kunne komme ned i et meget usundt niveau.

Foto: APM Terminals

Det store statsejede kinesiske konglomerat China Shipping Group, der ejer rederiet China Shipping Container Lines (CSCL), frygter i den grad, at P3-alliancen vil ødelægge fragten ud af Kina, skriver Lloyd's List.

Det er især udsigten til størrelsen og de stordriftsfordele, som alliancepartnerne vil få adgang til, som man i China Shipping er bange for.

Få flere nyheder om shipping - få ShippingWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

"I sådan et stort samarbejde vil man kunne reducere de operationelle omkostninger blandt alliancens medlemmer så meget, at det giver dem mulighed for at tilbyde lavere fragtrater i et omfang, som vi ikke bliver i stand til at matche," siger en unavngiven talsmand fra gruppen til Lloyd's List.

Ifølge kilden vil man fra kinesisk side forsøge at forhindre, at P3 får adgang til det store marked i Asien.

"China Shipping modsætter sig, at P3 skal have adgang til det kinesiske marked," lyder det, uden at der kommer yderligere detaljer om, hvilke forhindringer der vil være tale om, udover de kommentarer, som man allerede har afleveret til de kinesiske konkurrencemyndigheder forud for godkendelsesprocessen af alliancen mellem Maersk Line, MSC og CMA CGM.

Mens kineserne på den ene side arbejder imod alliancen mellem verdens tre største containerrederier, underskrev CSCL i sidste uge en samarbejdsaftale med den anden store kinesiske spiller på containermarkedet, Cosco. Med aftalen er første skridt i retning af en stor fusion taget, og det er ifølge Lars Jensen fra SeaIntel kun et spørgsmål om tid, før det vil ske.

SeaIntel: Kinesisk samarbejde ændrer alliancebilledet

Cosco og CSCL indleder stort samarbejde

P3 er nu under kinesisk lup

Forsiden lige nu

Én alliance sidder på hovedparten af global ordrebog

Det er især medlemmerne af en af de store containeralliancer, der har bestilt nye skibe inden for det seneste halve år. Ser man på skibe på over 16.000 teu, står alliancen for 58,6 pct. af ordrerne, skriver Seaintel i en ny analyse.

Golden Ocean håber miljøkrav kan opveje flådevækst i tørlast

Markedet har forbedret sig for tørlast, og det har fået ordrebogen til at vokse og potentielt presse konkurrencen i de kommede år. Golden Ocean håber, at de næste par års miljøkrav kan presse flere skibe til ophugning, lyder det i forbindelse med regnskabet for 2017.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere