P3 går efter godkendelse i marts
![Foto: APM Terminals](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4618502.ece/ALTERNATES/schema-16_9/mscsalalah.jpg)
MSC, CMA CGM og Maersk Line afleverede i fredags de sidste informationer, som de amerikanske søfartsmyndigheder i Federal Maritime Commission har efterspurgt, og nu tages der hul på de sidste 45 dage af godkendelsesprocessen, skriver Lloyd's List.
Her er P3-alliancens bedste argument
Dermed sigter de tre alliancepartnere mod, at den endelige godkendelse kan falde inden udgangen af marts, og herefter håber man hurtigst muligt at få skudt gang i arbejdet på det operationelle center i London. Her skal danske Lars Mikael Jensen lede det omkring 200-mand store team, som skal sørge for, at MSC, CMA CGM og Maersk Line får det maksimale ud af P3-konstruktionen. Planen er, at det operationelle samarbejde vil træde i kraft i andet kvartal.
De afleverede informationer fra P3-parterne er alle svar på spørgsmål, som FMC stillede i den foregående 45 dages periode, der startede i december, og nu har de amerikanske myndigheder frem til 24. marts til at godkende eller afvise alliancen, skruiver nyhedssiden.
"Tydeligt at container-industrien smelter sammen nu"
Næste forhindring, der skal ryddes af vejen for den store alliance, bliver at få overbevist de kinesiske myndigheder om, at der ikke er noget konkurrenceforvridende i, at de tre store rederier etablerer et samarbejde på denne måde, og at det ikke kommer til at stille de kinesiske redere ringere.
Store kinesiske containerrederier som Cosco og CSCL markerede sig i efteråret i forhold til alliancen, hvor de over for den kinesiske regering fremturede med deres ønsker om at bevare en fair konkurrence, som det hed sig. Rederierne udtalte også, at de vil tage de nødvendige forholdsregler, hvis det viser sig, at vilkårene ændrer sig med lanceringen af P3-samarbejdet og deres planlagte 252 skibe, som skal sejle på ruten mellem Europa og Asien.
P3 lægger ud med 130 skibe mod G6-alliancens 180
Som modsvar mod den store P3-alliance indsendte G6-rederierne - American President Lines, Ltd. (APL), Hapag Lloyd, Hyundai Merchant Marine Company, (HMM), Mitsui O.S.K. Lines Ltd. (MOL), Nippon Yusen Kaisha (NYK), og Orient Overseas Container Line (OOCL) 2. december sidste år en ansøgning til FMC om at udvide deres samarbejde på alle større ruter mellem Asien og den amerikanske vestkyst og mellem Europa, Middelhavet og Den Amerikanske Golf.
G6-alliancen sidder globalt set på omkring 18 pct. af kapaciteten på containermarkedet ifølge tal fra Alphaliner.
ShippingWatch forsøger at indhente kommentar fra Maersk.