Alliancerne skal bruge flere skibe for at sejle syd om Afrika

Containerrederierne mangler 10 pct. af kapaciteten på branchens hovedåre Asien-Europa for at kunne overholde sejlplanerne, skriver Alphaliner.
Foto: Wolfhard Scheer/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Wolfhard Scheer/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

De tre største shipping alliancer – Ocean Alliance, 2M og The Alliance – mangler fortsat kapacitet for at kunne garantere ugentlige afgange, da der nu fra Asien til Europa skal sejles syd om Afrika.

Det skriver Alphaliner i sin seneste analyse.

Det sker på trods af gentagende meldinger fra branchen om, at den er på vej til at blive overhældt med nye skibe fra værfterne, som blev bestilt under pandemien.

”På trods af, at der allerede er leveret 1,14 mio. teu ny kapacitet år hidtil manglede medlemmerne af de tre megaalliancer stadig 36 skibe til fuldt at bemande deres 25 Asien-Europa-loops fra fredag den 10. maj,” skriver Alphaliner.

De tre alliance har indsat 340 containerskibe, men har behov for yderligere 36 for at kunne garantere ugentlige sejlinger.

Ocean Alliance har den største udfordring ifølge Alphaliner. 2M, som Mærsk sejler i sammen med MSC indtil næste år, har i kraft af partnerens nybygningsprogram været i stand til at bemande to loops, hvilket mindsker alliancens behov for kapacitet til 6 pct.

Kun en enkelt alliance sejler gennem Suez-kanalen på en enkelt af sine services, der går under navnet BEX2. Det er The Alliance, som CMA CGM er en del af, og som genoptog sejladsen gennem kanalen først i maj.

Konflikten omkring Det Røde Hav har tvunget verdens containerrederier til at sejle den lang omvej rundt om Afrika for at betjene de store ruter mellem Asien og Europa.

Omfanget af konflikten, der startede ved at Houthi-bevægelsen fra Yemen begyndte at angribe handelsskibe i farvandet som reaktion på Israels angreb på Gazastriben, øges nemlig fortsat.

Angrebene har stået på siden november sidste år og vurderes at have reduceret trafikken gennem den vigtige Suez-kanal med omkring 80 pct., ifølge en undersøgelse fra Bloomberg Intelligence.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også